چکیده:
گمان می رود که دوران اخیر، زمانه شکوفایی مهدی باوری در میان زیدیان _ به خصوص زیدیان یمن _ باشد. این امر، ضرورت پرداختن به آموزه مهدویت و پاسخ دادن به شبهات پیروان زیدیه در قرون اولیه اسلام را آشکار می سازد. گرچه شماری اندک از زیدیان در باب اندیشه مهدوی به امامیه شباهت دارند، اما رکن اصلی اعتقادی ایشان، یعنی آشکاری امر به معروف و نهی از منکر از طرف امام، جهاد با شمشیر را ضروری می سازد. از این رو، این فرقه، چندان به مهدویت شخصی و به ویژه «غیبت امام» اعتقادی نداشته و جوهره مهدویت را در رفاه و عدالت اجتماعی در سایه دین می دانند و از آن جا که به اندیشه اعتزال گرایش دارند، به روایات نیز توجه چندانی نمی کنند. مهدویت در این گروه در طول تاریخ، دچار زیادت ها و نقصان های بسیاری بوده و همین امر موجب پیچیدگی و ابهام این آموزه گشته است. سوال اصلی که این پژوهش با آن روبرو است، این است که: مهم ترین شبهاتی که زیدیه بر آموزه مهدویت وارد کرده اند چیست و چگونه می توان از این اصل اعتقادی شیعی در برابر هجمه ها دفاع کرد؟ شبهاتی مانند عدم صحت و ساختگی بودن روایات دال بر دوازده تن بودن ائمه علیهم السلام، عدم امکان شناخت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و در نتیجه عدم وجود ایشان، فقدان دلیل موجه در حصر غیبت ائمه علیهم السلام در وجود مبارک امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف ، عدم وجود نص بر امامت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، باوجود وجوب عقلی آن از نظر امامیه، لغو و بیهوده بودن اعتقاد به امام غایب و پنهان. در این تحقیق، برآنیم با توجه به آراء عقلی و نقلی شیخ صدوق به این شبهات پاسخ گوییم.
It is believed that the recent era has revived the flourishing of Mahdi's belief among the Zaidis، especially the Zaidan of Yemen. This reveals the need to address the teachings of Mahdiism and to answer the doubts of the followers of Zaidi in the early centuries of Islam. Although a small number of Zaidians resemble to Imamieh about Mahdi's thoughts، the essential element of their beliefs، is faulty: a superficial form of the precept of ‘inviting to the good’ and ‘discouraging from the bad acts’ which only means a jihad with the sword. Hence، this sect does not have much faith in personal Mahdism، and in particular the "absence of Imam"، and they consider the essence of Mahdism in the welfare and social justice supported by religion، and because of the tendency towards the thought of ‘Etezalieh’. There are also narratives against this superficial conceptualization which they do not pay much attention to it. The Mahdism in this group has suffered many deficiencies throughout history، which has caused the complexity and ambiguity of this doctrine.
The main question that this study tries to address is that: What are the main doubts that Zaidieh has had on the teachings of Mahdism and how can belief in this Shiite principle be defended against the misunderstandings? There are doubts such as the possibility of inaccuracy and fictitiousness of narratives about the twelve Imams، the impossibility of recognizing the Imam Mahdi and as a result، in his absence، the lack of justifiable reason in the absence of the Imams in the presence of the blessed features in the twelfth Imam، and the absence of an explicit evidence in holy texts about the imamate of Mahdi. In spite of its rational necessity for Imam، we try to address these doubts – that promote the abandonment of belief in savior and hidden Imam - according to Sheikh Sadoogh's intellectual and transcendental views.