چکیده:
زمینه و هدف: سلامت انسان مقوله پیچید های است و تنها به تشخیص بیماری ها و امراض جسمی
و سلامت بدن خلاصه نمی شود و ابعاد مختلف دیگری، از جمله سلامت بعد معنوی انسان را
دربرمی گیرد. سلامت معنوی، از نیم قرن پیش به عنوان یکی از ابعاد چهارگانه سلامت، مورد توجه
و عنایت پزشکان، اندیشمندان و روان شناسان قرار گرفته است. این مفهوم، نخستین بار در سال 1971
مطرح شد. سلامت معنوی از دیدگاه اسلام، « بهزیست ی معنوی » میلادی توسط موبرگ و تحت عنوان
در واقع ارتباط و اتصال معنوی انسان با خالق است، همان زمینه ساز آرامش قلبی است که انسان را
از اضطرا ب ها، دل نگرانی ها و تشویش ها رها می کند و به امنیت روانی می رساند و در قرآن و روایات
ائمه اطهار علیهما لسلام با عباراتی چون سکینه و اطمینان قلبی بیان گردیده است.
روش تحقیق: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری داد ه ها از منابع
کتابخانه ای استفاده شده است.
یافته ها و نتیجه گیری : بر اساس آیات و روایات، در حوزة اعتقادی: ایمان، تقوا، توکل بر خدا و معاد
باوری و در حوزة عملی: ذکر، اقامه نماز، تلاوت قرآن، دعا، توسل و ازدواج، از راه های دستیابی و
تقویت سلامت معنوی در انسان هستند.
Background And Objectives
The Islamic Republic of Irans police force is a very important element in the Islamic system, which has important responsibilities in maintaining order and security within the country. It is very difficult to carry out these tasks in the political arena, especially in conditions of turmoil and sedition where the right and wrong cannot easily be recognized. The only way out of such a situation, and the proper recognition of the right and wrong and action based on it, is the insight (vigilance), especially the acquisition of political insight. Re- garding the field and operational role of the police and law enforcement officers in the face of the onset of sedition in the community, gaining political insight for them is of utmost importance. This research seeks to design a model for police in the political arena, and answer the question of what dimensions, components, and indicators are the vigilant police model in the political arena.
Methodology
To answer the research question, a descriptive and analytical method based on the elite interview was used in the theoretical framework of the level of insight taken from the verses and narrations and the statements of the Supreme Leader.
Findings and
Results
The most important finding of the research is that the
polices insight into the political arena requires the coordination and strength- ening of all dimensions, levels and stages of police existence from the heart and mental levels to the objective and external levels. In total, eleven bases and fourteen principles in the faith and religious beliefs, six components and 85 indicators in the cognitive dimension, two components and 25 indicators in the orientation dimension and four components and 51 indicators in the behavioral dimension have been extracted.
خلاصه ماشینی:
اين قلب در فرهنگ قرآني ، بيمار مي شود، شفا مي يابد و مورد خطاب قرار مي گيرد؛ ازاين رو، مي توان گفت که همۀ صفات و حالات مطلوب يا نامطلوبي که در قرآن ، به واژه قلب و جمع آن ، يعني قلوب ، نسبت داده شده است ، به برخي ابعاد شخصيت يا به کل آن ، يعني کليت روان شناختي انسان ، مرتبط مي شود (ابوالقاسمي ، ١٣٩١: ٥١)؛ « في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا و لهم عذاب أليم بما کانوا يکذبون » (بقره ،١٠) «دردل هايشان مرضي است ؛ و خدا بر مرضشان افزود؛ و به [سزاي] آنچه به دروغ ميگفتند، عذابي دردناک [در پيش ] خواهند داشت ».
٤-١-٤- تقوا با عنايت به مفاهيم آيات قرآن کريم و توصيف خدا از متقيان ، به اين مهم پي مي بريم که تقوا نيز از ديگر عواملي است که باعث ايجاد آرامش و سلامت روح و جان براي صاحب خود مي شود.
وقتي که خدا در قرآن ، ويژگي هاي مؤمنان را توصيف مي کند، يکي از صفات ايشان را ترس از خدا بيان نموده و فرموده است : «إنما المؤمنون الذين إذا ذکر الله وجلت قلوبهم و إذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا و علي ربهم يتوکلون » (انفال ،٢) «مؤمنان تنها کسانياند که وقتي ياد خداوند به ميان ميآيد دل هايشان از ترس ميتپد و وقتي آيات او برايشان تلاوت ميشود ايمانشان زيادتر ميگردد و بر پروردگار خود توکل ميکنند».