چکیده:
استادیار زیان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی
از جمله شاعران مدرن امروزی که در قالب سپید طبعآزمایی کرده» سارا محمدی اردهالی است
که در اشعار او عوامل مدرئیسم» بویژه تنهایی» بسامد فراوانی دارد. این عامل در ۱۹ شعر او از
دید تصویرپردازی و حوزة انواع جمله» ترکیبات و ساختمان افعال بررسی شد.
جانبخشی پربسامدترین صنعتی است که او استفاده کرده و حوزة واژگان مورد استفادهاش,
بیشتر مسائل مربوط به خانه و خانواده و طبیعت است. شاعر همچنین از جملات سه جزئی,
ترکیبات اضافی و افعال مادی بسیار استفاده کرده است. با اینکه تنهایی مفهومی انتزاعی
انتزاعی و مجرد بیان نشده است و شاعر باوجود ستایش تنهایی و نیازی که به آن دارد از طرفی
هم از آن میگریزد و نمود این موضوع در شعر او زمانی است که بهطور مثال تصویر خانه را
بهعنوان پربسامدترین تصویرء و جانبخشی را بهعنوان پربسامدترین صنعت میبینیم؛ هردو
حدود ۹۰ درصد اشعار را دربرمی گیرد. شاعر در قالب سپید توانسته است امروزیترین تصاویر
را از تنهایی انسان مدرن ارائه کند.
خلاصه ماشینی:
٤. تنهایی دراشعار سارا اردهالی از دیدگاه مدرنیسم برای ورود به اشعار ابتدا در یک جدول ، تقسیم بندی کلی ارائه میشود که مقایسۀ بیان تنهایی به صورتهای مستقیم و غیرمستقیم است : (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول مشاهده میشود، تنهایی در ١٩ شعر منتخب سارا اردهالی به گونه های مختلفی بیان شده و تصاویر، فضاسازی و واژگان در هر شعر متفاوت است ؛ حتی زمانیکه مستقیم از تنهایی سخن میگوید هم سعی دارد متفاوت باشد؛ به طور مثال یکجا میگوید چه زود بیچاره و تنها شدم ...
از جمله تصاویر مرکزی اشعار شاعر که باید به این موارد اشاره کرد: برکه ، گوزن ، آواز، صندلی کنار دیوار، پیاده روهای تنها، چمدان ، زباله ، جزیره ، جام زهر، ملافۀ سفید، خواب آینه ، سرگرمی پنجره ، سنگر، چراغهای خاموش ، کلمات ، پرده های کشیده شده ، ساق پا و میانۀ کوچه .
همان طور که ملاحظه میشود از تصاویر و کلمات کلاسیک خبری نیست و شاعر با سرک کشیدن به خصوصیترین لایه های زندگی انسان مدرن ، سعی در مطرح کردن مسائل همیشگی بشر به شکل جدیدی دارد.
درمورد کم بودن اضافه های استعاری و تشبیهی باید گفت این مسأله کم بودن تصویر را باعث نشده و شاعر از راه ها و صنایع دیگری برای تصویرسازی بهره برده است ؛ به طور مثال صنعت تشخیص و تشبیه ، بیشترین کارکرد را در اشعار دارد و شاعر با استفاده از شخصیت بخشی گویی به دنبال راه چاره ای برای فرار از تنهایی است .