چکیده:
نوشتار حاضر به بررسی سیر تفسیری آیه 34 سوره نساء از دیدگاه برخی از اندیشمندان معاصر می پردازد. این آیه که به آیه قیمـومیت نیز شـهرت دارد، دارای واژه هایی است که در طی قرون متـمادی گذشته تا به حال دستـخوش تغییراتی شده است که هرکدام از مفسرین متنـاسب با شـرایط زمان و مـکان و وضـعیت اجتماعی و فرهنگی خویش، برداشت هایی را ارائه کرده اند.
در این جا به بررسی این آیه از دیدگاه سه تن از شخصیت های معاصر پرداخته و علل و عوامل تفسیری آنان را بررسی خواهیم کرد.
خلاصه ماشینی:
"در مورد مسائل زنان دیدگاههای مختلفی وجود دارد: الف- دیدگاه سنتی: این دیدگاه همان آموزههای رایج قبل از آشنایی مسلمانان با فرهنگ و تمدن غرب است و به تحولات اسلامی پس از حضور غرب در جهان اسلام واکنش نشان نمی دهد و پاسخهای قبل از تجربه تمدن غرب را دنبال میکند.
(طباطبائی: 1417: 4/344)<FootNote No="8" Text=" ناگفته نماند در آیه واژه «ضرب» نیز وجود دارد که در تفاسیر سنتی، تنبیه زنان به عنوان یک راه حل پذیرفته شده است؛ اما به دلیل تغییر جو حاکم بر جامعه اسلامی و حتی جهانی و وجود فشارها و اشکالاتی که بر این روش وارد شده است، مفسران، سعی در ارائه تفسیر بهتری از آن بر حسب شرایط مکان و زمان دارند.
همچنین به شبهات نیز توجه داشته است و در تفسیرش ضمن بیان شبهات موجود در جامعه به پاسخگویی میپردازد شبهاتی مانند تفاوت ارث زن و مرد (شلتوت: 1382: 192) فلسفه جنگ در اسلام (شلتوت: 1382: 522؛ عصمتی: 1381: 30) 2 سید محمد حسین فضل الله علامه فضل الله به طور مبسوط به مسائل زنان پرداخته و در این زمینه نیز کتابهایی دارد.
و آیات هم چیزی را تعیین نمیکند در تاریخ اسلام هم میخوانیم زنان فعال بودند و اگر تا الان نمونه عینی نداشتیم، چون جامعه همیشه در اختیار مردان بوده است و به زن اجازه رسیدن به این مقام را ندادهاند یا اجازه ندادند خود را برای مرجعیت کاندید کند و اگر در روایت رجل به کار رفته نظر به واقعیت خارجی دارد، چون در آن زمان زن مجتهدهای نبوده است."