چکیده:
در تاریخچه انقلاب اسلامی، لحظاتی وجود دارد که بهصورت دالهای متعدد گفتمان انقلاب درآمدهاند و انقلاب را میتوان با آنها فهم و درک کرد. 13 آبان، یکی از مهمترین این لحظات است. این پژوهش با رویکرد کیفی به رفتارشناسی مشارکتکنندگان در راهپیمایی 13 آبان 1395 در شهر تهران میپردازد. بررسی کارکردهای راهپیمایی 13 آبان از دیدگاه مشارکتکنندگان، انگیزه آنها و نیز ویژگیهای آنها، اهداف اصلی پژوهش را تشکیل میدهد. روش پژوهش از نوع کیفی با حجم 31 مشارکتکننده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادهها از «تحلیل سیستماتیک» استفاده شده است. یافتهها و نتایج نشان میدهد؛ راهپیمایی 13 آبان از دیدگاه مشارکتکنندگان کارکردهای نمادین (زنده نگه داشتن وقایع 13 آبان)، تربیتی و آموزشی برای نسل جوان، تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی دارد و حرکتی در راستای مشروعیتبخشی به نظام و روحیه استقلالطلبی مردم است. عمل به وظیفه دینی و شرعی، گام برداشتن در مسیر اعتقادات و ارزشهای فردی و اجتماعی، کمک به بازنمایی و بازتولید اسکتبارستیزی و ظلمستیزی و عمل کردن در راستای منویات رهبری از جمله انگیزه و اهداف مشارکتکنندگان است.
In the history of the Islamic Revolution, there is found moments taken the form of various points in the discourse of the revolution in such a manner that the revolution can be understood and perceived by them. Aban 13th of is one of the most important of these moments. This research deals with a qualitative approach to the ethics of participants in the Aban 15th March of 1395 in Tehran. It is intended to study the effects of the march as viewed by participants, their motives and characteristics. The method of the study is qualitative including 31 participants. A systematic analysis has been used to analyze the data and findings. As findings and outcomes show, the participants viewed the symbolic functions of keeping alive the events of Aban 13th, educational and training effects on the young generation, reinforcement of solidarity and social solidarity, and moving towards legitimizing the system and supporting the people`s sense of independence-seeking. Performing religious duty, stepping in the path of beliefs and individual and social values, contributing to the representation and reproduction national power against oppression and following the leader`s ideas may be counted among their motivation and goals.
خلاصه ماشینی:
عبارات زیر به برجستهسازی کارکرد بینالمللی و جهانی راهپیمایی 13 آبان اشاره دارد: اگر به هرحال همین راهپیمایی و همین کمترین صدایی که به جوامع بینالمللی شنیده شود باعث بیداری کشورهای دیگر هم میشود، (مرد بازنشسته) با همین حضور و راهپیماییمان اطلاعرسانی که میشود ما هم نشان میدهیم که در بحث بینالمللی برنامه ایران و دانشجویان و دانشآموزان و حتی حوزهیمان همواره این بحث استکبارستیزی را در وجودشان دارند و هیچوقت هم نسبت به استکبار آمریکا سرد نمیشوند، (دانشجوی دختر رشته مدیریت) کشورهای خارجی، الان همه چشمشان به ایران است که ببینند چه عکسالعملی روز 13 آبان نشان میدهد، (دانشآموز پسر متوسطه مرد 2) الان خیلی از کشورهای دیگر چشمشان به همین راهپیمایی ما است.
باید مقابلش ایستاد و زیر بار ظلم نرفت همانطورکه امام حسین به خاطرش قیام کرد و شهید شدند، (دانشجوی دختر علوم سیاسی) شاید حضور در راهپیمایی اجرش از اجر خیلی از عبادات کمتر نباشد، بیشتر هم هست، (دانشجوی دختر رشته تاریخ) همیشه در انقلاب بودم چه نماز جمعه و چه راهپیماییی که واجب بوده است، (دانشجوی خانم رشته الهیات) دین ما دین اسلام، دینی بوده که همیشه حامی مظلوم بوده است یعنی اصلا وجود دین انقلاب برای مبارزه با ظلم و قدرتهایی بوده که به مظلومها ظلم کرده است استکبار ازنظر همه مشخصه یعنی کسی که ظلم میکند، (مرد میانسال کارمند) اصلیترین هدف که همان وظیفه دینی خودم میدانستم که شرکت کنم، (دانشجوی دختر رشته مدیریت) اگر هم ما درپی معرفی جبهه حق هستم یکی از اهداف ما همین است که مبارزه با ظلم است و اگر ما میخواهیم یک مسلمان بودن خود را نشان دهیم باید ستیز و مبارزه با ظلم داشته باشیم، (دانشجوی پسر علوم سیاسی 2) بزرگترین انگیزه من همان دینی است که امام و شهدا به گردن ما دارند و کلی جوان مثل ماها بودند و رفتند از زندگی خود گذشتند.