چکیده:
در مورد موضع گادامر دربارة علوم طبیعی چند انتقاد جدی صورت گرفته است. نخست آنکه برداشت او از علوم طبیعی پوزیتویستی است. دوم آنکه تصویری که از علم ارائه میکند، کاریکاتورگونه است و به کار امروز ما نمیآید و سوم آنکه گادامر به سرشت هرمنوتیکی علوم طبیعی بیتوجهی کرده است. در این مقاله تلاش خواهد شد نشان داده شود که این انتقادها، برآمده از تمرکز صرف بر کتاب حقیقت و روش و ناآگاهی از رویکرد گادامر به علوم طبیعی متاثر از بحران علم هوسرلی است. در این مقاله نویسنده میکوشد با مدّاقّه در مجموعه آثار گادامر بازسازیای از نگاه گادامر به علوم طبیعی به دست دهد. پس در گام نخست به رویکرد گادامر به علوم طبیعی دربارة شکاف زیستجهان و جهان علمی میپردازد. در گام دوم با برجستهکردن سرشت هرمنوتیکی علوم طبیعی، پیوند آن را با زیستجهان نشان میدهد؛ به بیان دیگر، در گام نخست افتراق و در گام دوم امتزاج این دو امر را نشان میدهد تا سرانجام به این نتیجهگیری برسد که زیستجهان بر جهان علم اولویت دارد و علم باید بتواند در زیستجهان جایگاه خود را بیابد. در پایان با ذکر انتقادهایی به نگاه گادامر، افق هرمنوتیک علوم طبیعی نمایان خواهد شد.
Several criticisms have been made about Gadamer's position on the natural sciences. First of all، his conception of natural science is positivistic. Second، his image of natural science is caricatured and does not come to our day، and third، Gadamer does not disregard the hermeneutic nature of natural science. This paper will attempt to demonstrate that these criticisms are the result of focusing solely on Gadamer’s "Truth and Method" and disregarding Gadamer's approach to the natural sciences affected by the Husserl idea of crisis. Taking a collection of Gadamer's works into account، the hermeneutical nature of natural science is depicted. In the first step، it shows how Gadamer approach to natural sciences is shaped based on the gap between the “lifeworld” (lebenswelt) and the “scientific world”، and then in the second step، by showing the hermeneutical nature of natural science، linkage of science world into lifeworld is discussed. In other words، both Commonalities and differences between natural science and lifeworld are explored. Finally، it is concluded that the lifeworld has primacy over science world and science must be able to find its place in the lifeworld. Besides، by criticizing Gadamer's on natural science based on the collection of his work، the horizon of hermeneutics of natural science is explored.