چکیده:
علم در سیر طبیعی خود بر پایة تقاضاهای تراکمیافته شکل میگیرد. تکیهگاه
طبیعی راهبردهای معطوف به تولید علم دینی، اصل «کشش تقاضا» است و
ضروری است که اصل «فشار علم» ودخالت ارادی برای تسریع این فرایند، بهشکل
منطقی تنظیم گردد. بر مبنای همین نگرش، سعی شد که در تدوین نقشه جامع برای
تولید جامعهشناسی اسلامی، اولا: تمام مراحل تولید آن، از مرحله فرضیهسازی
تا مرحله بهرهوری، بهعنوان یک کلیت بههمپیوسته تصویر شود؛ انیا با توجه
به محورهای اصلی رویکردهای فعّال در این حوزه، میدان حضور «همگرایانه»برای همة آنها فراهم گردد. در نهایت ساختار کلی نقشه جامع مورد نظرء بر بنیان
اصول و محورهای اساسی «ضرورت و تقاضا»، «تولید و نظریهپردازی»، «عرضه
و بهرهوری،» صورتبندی شدهاند و بر همین اساس,، اهداف، اصول راهبردی و
برنامههای عملیاتی مندرج در آن، سازماندهی گردیدهاند.
خلاصه ماشینی:
"اهداف مورد نظر در این قسمت با توجه به هدف اصلی یعنی بیاعتبارساختن دنیای مدرن و بسترسازی برای تدوین و استحکام جامعهشناسی اسلامی، عبارت است از: یک: تبیین کاستیهای «مبانی»، «روش» و «پیامدهای بهرهوری» از جامعهشناسی موجود برای جوامع بشری، بهخصوص برای کشورهای درحالتوسعه و امت اسلامی؛ دو: تقویت بنیادهای علمی نخبگان از طریق آشنایی با فرایند شکلگیری، تحولات و محتوای علمی جامعهشناسی مدرن در دنیای غرب؛ سه: شناسایی جریانهای فراملی (منطقهای و بینالمللی) همسو با تولید جامعهشناسی اسلامی و استفاده از ظرفیتهای علمی آنها و اجتناب از تکرار کارهای انجامشده.
بههمین دلیل در این قسمت صرفا به برخی از برنامههای کوتاهمدت که ارتباط مستقیم با تشدید تقاضا برای جامعهشناسی اسلامی دارد، اشاره میشود: • اولویت اول: طراحی الگوی جامعه مطلوب اسلامی، بر مبنای معیارها و شاخصهای قابلسنجش؛ • اولویت دوم: برنامهریزی مدون بهمنظور تقویت گرایش به الگوی جامعه ایدئال اسلامی، در سطح جامعه؛ • اولویت سوم: تدوین نقشه جامع از ظرفیتهای موجود در منابع دینی و تاریخ تفکر مسلمین بهمنظور تقویت گرایش به تولید جامعهشناسی اسلامی.
برنامههای کوتاهمدت: شفافسازی • اولویت اول: رعایت حقوق معنوی محققان؛ تقویت منابع مالی و استفاده بهینه از آنها برای تبیین و اشاعه دیدگاهها و نظریههای مطلوب؛ • اولویت دوم: اجتناب از فرمایشیشدن و حکومتیپنداشتن تولید جامعهشناسی مطلوب اسلامی؛ • اولویت سوم: استفاده هدفمند از نظریههای مناسب جامعهشناسی موجود؛ • اولویت چهارم: عرضة بهموقع نظریههای جامعهشناسی اسلامی به نخبگان و مراکز علمی برای تبادل نظر در فضای آزاد، بهمنظور استحکام نظریهها و توسعه تفاهم جمعی؛ • اولویت پنجم: واردنمودن نظریههای تولیدشده به چرخه نظام آموزشی و تجهیز نیروهای انسانی طالب علم؛ • اولویت ششم: ارائه الگوهای معیار، شاخصسازیشده و سیستمی از انسان موحد، سازمانها، نهادها، جامعه و تمدن اسلامی؛ • اولویت هفتم: تمرکز مراکز آموزشی و پژوهشی بر طرحهای مرتبط با نیازهای جامعه."