چکیده:
اسطوره ها ازجمله کلان روایت هایی هستند که می توانند در موقعیت های گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی محمل اندیشه ها، تجربیات و مسائل نوظهور بشری باشند و بر غنای هر نوع ادبی افزوده و پیوند روایت و معنا را مستحکم تر نمایند. ازاین رو، استفاده از اساطیر در قالب های نمایشی به ویژه فیلم، می تواند از دو جنبه ی فرم و معنا تامل برانگیز باشد. این مقاله درصدد است تا با استفاده از روش تحلیل ساختاری روایت در کنار نقد تاریخی-فرهنگی به مطالعه وضعیت سینمای است. نتایج تحقیق حکایت از آن » خونبارش « 70 بپردازد. نمونه موردی در این مقاله فیلم - اوایل انقلاب یعنی سال های 97 دارد که گفتمان دوران انقلاب با عناصری همچون جامعه بی طبقه و مبارزه با طاغوت در شکل دهی به قالب خاصی از اسطوره است شکلی همگانی به خود گرفت. از سویی برخلاف دوران پیش از » گذشته تاریخی و حوادث سپری شده « که تاکیدش بر انقلاب که نتیجه کنش قهرمانان آن در پرده ای از ابهام قرار می گرفت، در این دوره قهرمانان داستان با اطمینان می توانند نتیجه عمل خود را ببیند و در انتظار روزهای بهتری باشند.
خلاصه ماشینی:
به عبارتیدیگر بایستی گفت اسطوره سازی در سینما خلقی از عدم نیست ، اسطوره های سینمایی محبوب ، ابرقهرمانانی هستند که به سبب تأثیر در ناخودآگاه مخاطب توانسته اند علاقۀ او را برانگیزند و درست همین جاست که فیلم سازان مطرح سینما همچون جرج لوکاس i i، جرج میلر iii، استیون اسپیلبرگ i v، جان بورمن v و فرانسیس فورد کوپولا vi با استفاده از ساختار اسطوره ای توانسته اند به آثار به شدت محبوب و پرفروشی دست یابند که مخاطب با آن ها نه به عنوان یک اثر سینمایی بازنمایی شده بلکه به عنوان یک واقعیت همذات پنداری کرده است (وینکلر vi i، ٢٠٠١: ٢٧٢)؛ بنابراین ، میتوان ادعا کرد قهرمانان فیلم های امروزی شخصیت های جایگشت یافته ای vi i i هستند که در پس ظاهر معاصر خود، قهرمانان اسطوره ای را به یاد مخاطب میآورند.
بنابراین هدف اصلی این تحقیق مطالعه وضعیت قهرمانان ظاهرشده بر پرده سینما در دوران انقلاب از سویی و مطالعه ساختار روایت فیلم «خونبارش » به عنوان مطالعه موردی با استفاده از روش «تحلیل ساختاری روایت » خواهد بود.
سؤال اصلی مقاله این است که وضعیت موضوعی و محتوایی سینما و قهرمانان ظاهرشده در دوره انقلاب چگونه بوده است ؟ عناصر مسلط و حوزه های کنش قهرمانان فیلم خونبارش به چه نحوی در فیلم ظاهرشده اند؟ -چارچوب نظری تحقیق ٧-اسطوره سال هاست که پژوهشگران ، روان شناسان ، تاریخ دانان و به صورت کلی دانشمندان حوزه فرهنگ و ارتباطات به اهمیت واژه اسطوره (اساطیر) در مطالعات خود پی برده اند و به دنبال تاریخچه این واژه و تعریفی جامع و کامل از آن بوده اند.
بر این اساس در فیلم خونبارش ؛ جدول شماره ٤- حوزه های کنش در فیلم خونبارش ١- قهرمانان داستان سه سربازی هستند که بیشتر نقش قهرمان قربانی را ایفا میکنند برای حفظ جان مردم از دستور تیراندازی سرپیچی میکنند.