خلاصه ماشینی:
"حال به بررسی این موارد در حکومت علوی میپردازیم: علی(ع) با یک ا نقلاب و حرکت عمومی و به دنبال کشته شدن خلیفه سوم به دستمردم انقلابی روی کار آمد و وارث وضع آشفته، فساد مالی و اداری گسترده چندین ساله بودکه اصلاح آنها کار آسانی نبود، زیرا اگر علی(ع) خلافت را قبول میکرد، قطعا در صدد احیایسیره و سنت نبوی بهویژه در امر حکومت بر میآمد و بدیهی بود که غارتگران بیتالمال ومفسدانی که در زمان خلیفه گذشته به غارت اموال عمومی پرداخته بودند، در مقابل آنمیایستادند و موانع و مشکلاتی برای حکومت ایجاد میکردند.
آیا کارآمدی از اینبالاتر؟ اهداف بلندی چون برقراری عدالت اقتصادی، اجرای یکسان حدود الهی بین فقیر وغنی و ضعیف و قوی، کوتاه کردن دست عناصر فاسد از حکومت اسلامی برای حفظ استقلالنظام، در نظر گرفتن سعادت دنیوی و اخروی آحاد جامعه و دهها اصل اساسی و آرمانهایمتعالی دیگر، اهدافی بودند که امام در راستای جامه عمل پوشاندن به آنها استقامت فراوانکردند، و اگر به صورت کامل به آنها نایل نشدند، اما استقامت ایشان بر سر اصول و پافشاریبر سر آرمانهای بلند حکومت دینی، الگوی فراموشنشدنی برای حقطلبان عالم به یادگارنهاد و همگان به این امر پی بردند که رمز مخالفتهای بیسابقه جریانها و چهرهها و خواصاهل لغزش با حکومت علوی به علت نقص در آرمانها و ضعف در برنامهریزی یا سستی دربرابر موانع و مشکلات نبود، بلکه به علت انتخاب آرمانهای متعالی، برنامه دقیق وحسابشده و پایداری ایشان در راه نیل به آرمانها بود."