چکیده:
یک ایده بسیار معروف در معرفتشناسی وجهی این است که تخیلپذیری یک گزاره، راهنمای خوبی برای امکان آن است. یبلو تخیلپذیریِ راهنمای امکان را برحسب تصورپذیری تحلیل میکند. فیوکو در مقاله «تخیلپذیری، تصور و معرفت وجهی»، علیه استفاده از تخیلپذیری مبتنی بر تصور در معرفتشناسی وجهی استدلال میکند. ایراد نخست فیوکو ناظر به این نظر یبلو است که شخص میتواند در مورد اینکه دقیقاً چه جهانی را در برابر ذهنش آورده اشتباه کند. فیوکو استدلال میکند ازآنجاکه چنین دیدگاهی به نتایج غیرقابل پذیرش میانجامد، باید کنار گذاشته شود. افزون بر این، فیوکو برای اینکه علیه کاربستِ تصور در معرفتشناسی وجهی استدلال کند، از مشروعبودن استفاده از مواضعه در مباحث وجهی سود میبرد. از نظر او، وضعکردن در تصور مجاز است و وقتی از شخصی خواسته میشود که جهان ممکنی را در نظر بگیرد، شخص میتواند جهانی را که میخواهد در نظر بگیرد وضع کند. فیوکو از این امر نتیجه میگیرد که هر گزاره قابل فهمی تخیلپذیر خواهد بود و بنابراین، تخیلپذیری مبتنی بر تصور نمیتواند راهنمایی برای امکان باشد. در این مقاله، از مدل یبلو در برابر اشکالهای فیوکو دفاع میکنم و نشان میدهم هیچکدام از این اشکالها بر مدل یبلو وارد نیست.
خلاصه ماشینی:
فیوکو از سناریوی آهن شفاف وناینواگن (1998) و نقد یبلو به سناریوهای پیشنهادی برای تصور نقیض حدس گلدباخ نتیجه میگیرد که وناینواگن و یبلو معتقدند که شخص میتواند در مورد اینکه دقیقا چه جهانی را در برابر ذهنش آورده اشتباه کند.
به باور فیوکو نتایجی که وناینواگن و یبلو از مثالهای آهن شفاف و نقیض حدس گلدباخ میگیرند (یعنی این نتیجه که چهبسا شخص درباره جهانی که دربرابر ذهنش آورده اشتباه کند)، بر پیشفرض خاصی درباره چگونگی دسترسی به جهانهای ممکن مبتنی است.
Table of Contents Naqd va Nazar The Quarterly Jornal of Philosophy & Theology Vol. 23, No. 2, Summer 2018 90 The Contextualist Exegetical Theory of the Qur’an: 4 Problems and Solutions Sayyed Mohsen Kazemi Shahīd Thānī’s Inward (Bāṭinī) Approach to Sharia 5 Hamed Aleyamin Mohammad Soori Sayyed Mohammad Reza Mousavi Faraz Modern Mysticism: a New Challenge for Islamic Mysticism 6 Mohammad Javad Roudgar Functions and Challenges of Expanding the Practical Wisdom 7 according to the Views of Farabi and Ayatollah Javadi Amoli Hesamoddin Sharifi Muḥaqqiq Iṣfahānī (Kumpānī)’s Account of Bodily Resurrection 8 and its Ambiguities Sayyed Reza Eshaghnia A Motivation Analysis of Hume’s Skepticism and its Affect on Hume’s 9 Atheistic Reputation: an Attempt to Acquit Hume of Skepticism Farideh Lazemi Jalal Paykani Imaginability and the Justification of Modal beliefs: 10 a Defense of Yablo’s Model Masoud Zia Ali Nasabpour / Naqd va Nazar The Quarterly Jornal of Philosophy & Theology Vol. 23, No. 2, Summer 2018 90 Academy of Islamic Sciences and Culture www.