چکیده:
آینده بشریت دغدغه همه انسان ها و اعتقاد به منجی در آخرالزمان فصل مشترک همه ادیان آسمانی بلکه غیرآسمانی است. کسانی که از ستم گسترده جهان نگران بوده و همواره به دنبال روزنه امیدی برای برون رفت جهان از این وضع نامطلوب هستند، علاقمندانه در پی کشف زوایای زندگی منجی موعود برآمده و خواهان رفع ابهام از این باور عمومی می باشند. لذا محققان دینی خصوصا پژوهشگران شیعه، دائما در مقام تبیین این حقیقت والا برآمده و به معرفی موعود ادیان بر اساس باورهای مذهبی خود می پردازند. آشنایی با نسب آن نقطه روشنای امید بشری از جمله ضرورت های انکارناپذیر در این راستا می باشد. با عنایت به ضرورت مزبور، و به دنبال ادعای برخی از مشاهیر اهل سنت مانند ابن تیمیه، این سوال در اذهان خودنمایی می نماید که علاوه بر همنامی آخرین پیامبر آسمانی و آخرین منجی بشریت، آیا به راستی پدران آنان نیز همنام می باشند؟ ضرورت پیشگفته و سوال فوق، نگارنده را بر آن داشت تا با روش تحقیق کتابخانه ای به پژوهش در این موضوع پرداخته و حقیقت امر را با تکیه بر منابع معتبر عامه تبیین نماید که مقاله حاضر نتیجه پژوهش مزبور بوده و یافته های آن حاکی از عدم صحت انگاره فوق می باشد.
خلاصه ماشینی:
با عنایت به ضرورت مزبور، و به دنبال ادعای برخی از مشاهیر اهلسنت مانند ابن تیمیه، این سؤال در اذهان خودنمایی مینماید که علاوه بر همنامی آخرین پیامبر آسمانی و آخرین منجی بشریت، آیا به راستی پدران آنان نیز همنام میباشند؟ ضرورت پیشگفته و سؤال فوق، نگارنده را بر آن داشت تا با روش تحقیق کتابخانهای به پژوهش در این موضوع پرداخته و حقیقت امر را با تکیه بر منابع معتبر عامه تبیین نماید که مقاله حاضر نتیجه پژوهش مزبور بوده و یافتههای آن حاکی از عدم صحت انگاره فوق میباشد.
۳. ابن حبان حدیث مزبور را از سفیان با همین اضافه نقل کرد: عن سفیان عن عاصم عن زر عن عبدالله قال: قال رسول الله(: لا تقوم الساعة حتی یملک الناس رجل من أهل بیتی یواطئ اسمه اسمی و اسم أبیه اسم أبی فیملؤها قسطا و عدلا.
احمدبن حنبل (م241ق) که به دقتنظر در انتخاب حدیث بین عامه مشهور است، این روایت را حداقل سه بار در مسند خود عینا از عاصم بن ابی النجود از زر بن حبیش از عبدالله بن مسعود نقل کرد بدون آنکه ذکری از همنامی پدر امام عصر( با نام پدر پیامبر( به میان آورده باشد؛ در حالی که روایات حاوی اضافه مزبور هم عینا همین روایت ابن مسعود میباشد و همین امر، احتمال مخدوش بودن و حتی دست بردن در حدیث را تقویت مینماید.
؛ (ابن تیمیه، 1406: ج8،254) حتی در کتاب صحیح ترمذی نیز که مورد استناد ابن تیمیه میباشد، روایاتی بدون فراز مزبور آمده و ترمذی آن را تصحیح کرده و با صراحت میگوید: قال أبوعیسی هذا حدیث حسن صحیح؛ (ترمذی، بیتا: ج4، 505) ابوعیسی ترمذی گوید: این حدیث صحیح است.