چکیده:
قواعد صفحه آرایی را بستر و محمل مورد نظر معین می کند. برای مثال، صفحه آرایی یک کتاب با قطع سلطانی، که برای خوانده شدن باید بر روی رحل قرار می گرفت، با کتابی با قطع جانمازی یا قطع بغلی (جیبی) که به سادگی در دست جا می گرفت؛ بسیار متفاوت بود. چشم مخاطب هنگامی که مقابل رحل نشسته و کتابی با قطع سلطانی در مقابل اوست ناگزیر به نیمه پایینی صفحه که به چشمش نزدیک تر است، مسلط است، و این نکته ظریف از دید کتاب آرایی سنتی ما مخفی نبوده و چیدمان عناصر صفحه مانند خوشنویسی و تذهیب و نگارگری را در کتاب هایی که بر رحل خوانده می شدند را متناسب با زاویه دید و موقعیت خواننده کتاب نسبت به پهنای صفحه، تنظیم می کردند. کمااینکه چیدمان عناصر صفحه در قطع جانمازی نیز متناسب با ابعاد کوچک و اینکه با یک نظر، پهنای صفحه تماما به چشم می رسید، تنظیم می شد. همین نکته، هم اینک در تفاوت میان صفحه آرایی رسانه های چاپی و رسانه های الکترونیکی، البته با تفاوت بسیار فاحش تر نیز قابل بررسی است. به این معنا که در رسانه های وب، صفحات بر روی نمایشگر ظاهر شده و با نور رویت می شوند و اقتضائات زیباشناسانه به کل متفاوتی با رسانه های کاغذی و چاپی دارند. اهمیت صفحه آرایی از نظر ارتباط پیچیده آن با مخاطب جای بررسی فراوان دارد، که در این نوشتار می کوشیم به آن بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
عناصر طراحی، کادر، گرید و صفحهآرایی، صفحهآرایی بهمثابة یک نظام ارتباطی، کاربرد نظریه گشتالت در پردازش طراحانه، گشتالت بهمثابه چشم ذهن، اصل پراگنانس، طراحی وبگاه عناصر طراحی دید عمومی و نگاه عامه، مفهوم زبان تصویری را صرفا در چیزهایی باز میشناسد که رویتپذیر، ملموس و آشنا باشند؛ مثل تصویر ساختمان، درخت، آدم، حیوانات، مناظر و اشیا.
از جمله نظام استاندارد کاغذ1، یا استاندارد مربوط به اندازة زینک لیتوگرافی، مثلا زینکهای مختلف متناسب با اندازه ماشین چاپ در بازار موجود است اما لبه کار ماشینهای مختلف چاپ با هم متفاوت است و این نکتهای است که قبل از متخصصان لیتوگرافی، باید مورد توجه طراحان گرافیک باشد، یعنی افرادی که در اصل، کنترل صفحه طراحی و محاسبات گرید برعهده آنان است.
برای نمونه میتوان به پوستر، طرح روی جلد، طراحی تمبر پستی، طراحی اسکناس، طراحی آگهی، بیلبورد و صفحهآرایی اشاره کرد اما جز در مورد صفحهآرایی، اغلب گونههای هنر گرافیک تنها بر روی یک صفحه از یک سطح عرضه میشوند.
یکی دیگر از روشهای بهکارگیری اصل مجاورت، استفاده از یک عنصر خارجی برای گروهبندی عناصر متفاوت یک ساختار در کنار هم است.
عدم امکان ایجاد تغییر در این نوع از سایتها توسط افراد عادی علاوه بر افزایش امنیت سبب بهرهمندی از گرافیک و ظاهری زیبا میشود چراکه همه چیز ثابت است از جمله متون و اندازه تصاویر و همچنین همه عناصر مکان مشخص و ثابتی را دارند در نتیجه میتوان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.