خلاصه ماشینی:
"17 پولس, خود از اختلافاتی که بر سر همین موضوع با پطرس, هادی یهودیان18 داشته است, در نامه به مسیحیان غلاطیه چنین یاد می کند: (اما وقتی پطرس به انطاکیه آمد, حتی در حضور دیگران او را سخت سرزنش کردم… در حضور همه به پطرس گفتم: درستاست که تو یهودی زاده هستی, ولی خیلی وقت است که قانون مذهبی یهود را کنار گذاشته ای; پس چرا حالا می خواهی این غیر یهودیها را به حفظ قانون یهود مجبور کنی؟) (2:11و14) با این که بحثهای جلسه کلیسای اورشلیم به اینجا می انجامد که به نومسیحیان غیر یهود اعلام نمایند که از قوانین یهود جز رعایت سه چیز ـ نخوردن گوشت مردار و ذبیحه بتها و پرهیز از زنا ـ باری بر دوش آنها نخواهد بود, و این پیغام توسط یهودا, سیلاس, پولس و برنابا به انطاکیه برده می شود و ظاهرا مبنای مأموریتهای بشارتی بعدی پولس قرار می گیرد, با این حال شریعت مسیح(ع) برای یهودیان و غیر یهودیان به همین میزان محدود نماند و اتفاقا عامل بسط شریعت, همان کسی گردید که پیش از این و بیش از دیگران جدی ترین مخالفتها را با آن کرده بود.
(… و من روی این صخره (پطرس) کلیسای خود را بنا می کنم… و من کلیدهای سلطنت خدا را در اختیار تو می گذارم…) (متا 16: 19 ـ 18) عیسی خطاب به پطرس, سه بار می گوید: (… پس به الهیات مدرسی که, به خطا, به عنوان جریان غالب در قرون وسطی شناخته شده بود و به دلیل همین گمان نه چندان صائب,61 بعدها با حملات تندی ـ هم از سوی عقلی گران لائیک و هم از جانب ناعقل گرایان ضد کلیسا ـ مواجه گردید, جریان کلامی دیگری در سنت مسیحی است که به طریقی متفاوت از جریان نخست, به این فرآیند مدد رسانده است."