چکیده:
زیارت غدیریه متنی است استوار و فصیح که به سند معتبر، از امام هادیعلیه السلام رسیده است که از ویژگیهای آن میتوان به مواردی چون بیان سیرهی جامع حضرت امیرالمومنینعلیه السلام در عین اختصار، استناد این سیره به امام معصومعلیه السلام، مشتمل بر دهها آیهی قرآن کریم به اشکال مختلف و چندین حدیث نبوی در بارهی حضرت امیرالمومنینعلیه السلام، امر به خواندن آن در هر زمان و هر مکان و غیره اشاره کرد. در این نوشتار نویسنده در ده فصل با عناوین: دین استوار و صراط مستقیم، خبر بزرگ، سرور مومنان و سپیدرویان، پیوند ناگسستنی دو پیمان، یک پیمان و یک نبرد، راه انحصاری عبودیت، خزف از سنخ و جنس گوهر نیست!، مومنان اندک شمارند، ای عزیز!، راهی بس روشن و برهانی بس استوار و ما کجاییم در این بحر تفکر، تو کجا؟! حقایقی را در باب امامت در این زیارت شناسایی و نکات درخور آن را بیان میکند.
خلاصه ماشینی:
این نکته مورد اجماع همه مسلمانان است و آنگاه که بدانیم تحقق و تداوم رسالت پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله وسلم در ولایت امیر المومنینعلیه السلام است، روشن میشود که ارسال رسل، همه برای ولایت علوی بودهاست.
محمود بن لبید چنین گزارش میکند که پس از</فلعن الله من ساواک بمن ناواک> رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله در کنار مزار شهدای احد و حمزه سید الشهداء به حضور حضرت زهرا سلام الله علیها رسیده و از ایشان پرسیده است که: <آیا پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علیعلیه السلام را به عنوان جانشین خود به روشنی برای مردم شناسانده است، یعنی نصی بر امامت ایشان دارد؟> اینجاست که صدیقهی کبری سلام الله علیها در کمال شگفتی و از سر درد پاسخ میدهد: <واعجباه!
نیک باید نگریست کسانی که تمام جزئیات یک برخورد بیاهمیت مانند کشته شدن شتر یک قبیله به دست فردی از قبیلهی دیگر را، بعد از گذشت دهها سال به یاد داشتند و در مجالس خود باز میگفتند، آیا عجیب نیست که کلیات سخنان پیامبرصلی الله علیه وآله خود را، با تشریفات یاد شده، آن هم در باب آیندهی خود، آن هم پس از گذشت مدتی بسیار کوتاه فراموش کرده باشند؟ این پرسش و پاسخ، حقایق عجیب و بسیار مهم در بر دارد که بجاست اهل تحقیق بدان رجوع کنند.
أنسیتم یوم غدیرخم؟!></آیا پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت علیعلیه السلام را به عنوان جانشین خود به روشنی برای مردم شناسانده است، یعنی نصی بر امامت ایشان دارد؟> دیگر یادآور میشود که ملاک حقانیت، <ما انزل الله> است نه تعداد ایمان آورندگان.