چکیده:
ملّاصدرا در مقام تبیین عینیت ذات با صفات الهی، از سه گویش کلامی، فلسفی و عرفانی بهره گرفته است که در نوشتار پیش رو به ترتیب از آنها به رویکردهای عام، خاص و اخص یاد میشود. هدف اصلی پژوهش، تشریح رویکرد عامّ ملّاصدرا و تبیین وجوه تمایز آن با دو نگاه دیگر است. طبعا برای فهم پاسخ فلسفی، در ابتدا فهم تفاوت آن با رویکرد عامتر و نگاه کلامی ضرورت دارد. صدرا در رویکرد فلسفی خویش، ابتدا ذات و صفات الهی را به وجود و ماهیت در اشیاء امکانی تنظیر مینماید و سپس بر پایه تحقّق عرضی ماهیات، ذات احدی را بالذّات، مصداق «وجود» و بالعرض، مصداق اوصاف کمالیه و نعوت جمالیه میخواند؛ بنابراین آنچه بیواسطه از ذات الهی انتزاع میشود، مفهوم «وجود اسمی» است، لیکن از آنرو که کمالات معقول از سنخ وجود و خصایص ذاتی آنند، هر یک از آنها از حیث واحد وجود، از حقیقت بسیط الهی انتزاع مییابند و این امر، به معنای «تساوق صفات» به حسب ذات احدی است. در این راستا تامّل در اقسام حیثیت تقییدیه اخفی، بستر مناسبی برای فهم دقیقتر رویکرد فلسفی صدرا و تمایز فیالجمله آن با رویکرد عرفانی در باب ذات و صفات الهی فراهم میآورد.
Being familiar with various philosophical sources and schools, Mulla Sadra sometimes provides diverse answers to some of the philosophical or theological problems. For example, in regard to equality of the Divine essence and attributes, there are three theological, philosophical, and mystical perspectives in the works of this Shirazi philosopher, which are referred to respectively as general, special, and specific approaches in the present articles. The main goal of this study is to explain Mulla Sadra’s general approach and compare it to the other two perspectives. Naturally, in order to understand Mulla Sadra’s philosophical answer, it is essentially important to understand its differences with the more general approach and the theological perspective. After explaining these important differences, Mulla Sadra’s philosophical perspective shall be described. In explanation of his philosophical theory, Mulla Sadra first compares the Divine essence and attributes to the existence and nature of the physical objects, and then, relying on the accidental realization of the quiddities, he regards the Divine essence to be essentially equal to the “existence” and accidentally equal to the transcendent attributes; therefore what is abstracted directly from the Divine essence is the concept of “predicative existence”; but, as the subjective attributes are related to the existence and its essential properties, they are inherently abstracted from the simple Divine reality, and this means that the attributes are equal due to the unity of the Divine essence. Accordingly, concentrating on the hidden restrictive attributes prepares the ground for understanding Mulla Sadra’s philosophical approach accurately, and differentiating it from his mystical approach to the Divine essence and attributes.
خلاصه ماشینی:
صدرا در رویکرد فلسفی خویش، ابتدا، ذات و صفات الهی را به وجود و ماهیت در اشیای امکانی تنظیر میکند و سپس، برپایۀ تحقق عرضی ماهیات ذات احدی را بالذات مصداق «وجود» و بالعرض، مصداق اوصاف کمالیه و نعوت جمالیه میخواند؛ بنابراین آنچه بیواسطه از ذات الهی انتزاع میشود مفهوم «وجود اسمی» است، اما از آن رو که کمالات معقول از سنخ وجود و خصایص ذاتی آناند، هریک از آنها ازحیث واحد وجود از حقیقت بسیط الهی انتزاع مییابند و این امر به معنای «تساوق صفات» بهحسب ذات احدی است.
در نگاه بدوی بهنظر میرسد که حاصل این رویکرد نیز بنابر منطوق عبارات صدرا همان ایدۀ قبلی است و او صرفا برای طرح تبیینات روشنتر در تشریح «عینیت وجودی ذات با صفات» و پاسخگویی به برخی اشکالات اهلنظر آن قواعد را بهخدمت میگیرد، اما نکتۀ قابلتأمل آن است که اصول مصرح و بیانات مؤکد در کلمات فیلسوف شیرازی مفید ایدهای خاصتر درباب صفات کمالیۀ پروردگار عالم است که متأسفانه آن نتیجه کمتر در منطوق سخنان او بیان شده است؛ بنابراین برای فهم آن ایده باید بیشتر بر مفهوم ناگفته در سخنان صدرا و تنظیر خاص او مبتنیبر تشبیه ذات و صفات واجب به وجود و ماهیت ممکنات توجه کرد.