چکیده:
جدایی محمد سرور از اخوان سوریه و حضور وی در عربستان و تاثیرپذیری وی از
وهابیت» سبب شد جریان جدیدی به نام شروریه در دل وهابیت بهوجود آید که از لحاظ
اعتقادی پیرو ابنتیمیه و از جنبه کارهای سازمانی و سیاسی, همسلک اخوان
المسلمین باشد. بزرگان سروریه با بهرهگیری از جریان شور سخنان و افکار
جذاب جهادی بهسرعت در بین جوانان سعودی رشد کردند و تبدیل به یکی از
بزرگترین جریانهای درونی وهابیت و عربستان سعودی شدند. این جریان با پیوند
بین عقائد اینتیمیه و افکار سیدقطب, حلقه وصل و معلم فکری گروههای جهادی
شمرده میشود. هرچند در نوع برخورد با آلسعود و غرب» تفاوتهای جدی با هم
دارند. سروریها با جداسازی بین خود و جریان فکری جامیه و شیعیان تبدیل به یکی
از بزرگترین و تاثیرگذارترین جریانهای داخلی عربستان سعودی شدهاند. این مقاله با
روش توصیفی - تحلیلی, در صدد نگاهی کلان و گذرا به این جریان بوده است.
خلاصه ماشینی:
این تأثیرپذیری باعث شد میان افکار جهادی سید قطب و مباحث اعتقادی وهابیت، پیوندی برقرار شود و یک جریان فکری سیاسی جدیدی بهوجود آید که در دهه 1990میلادی، موضعگیری علنی و شدیدی علیه حاکمان سعودی و حضور نیروهای آمریکایی در عربستان، اتخاذ کند.
نکته دیگری که ضرورت معرفی این جریان را میرساند اینکه سروریه اولین گروهی بود که در فضای عربستان، افکار جهادی را ترویج میکرد و بهخاطر جذابیتی که این افکار برای جوانان سعودی داشت، زمینه حضور آنان در افغانستان برای مقابله با شوروی را فراهم کرد.
عصام رضا العطار بعد از مصطفی السباعی در سال 1964میلادی رهبری جنبش را برعهده گرفت، اما درچگونگی تقابل با نظام حاکم بر کشور، بین اخوان سوریه، اختلاف شدیدی رخ داد که گروهی تحت تأثیر افکار سید قطب، اعتقاد داشتند ارشاد مردم و دولت، نتیجهای درپی ندارد به همین جهت جهاد علیه دولت را انتخاب کردند.
وی بعد از عضویت در اخوان، نزد مصطفی السباعی رهبر و مؤسس اخوان سوریه و شیخ عصام العطار درس خواند و از طریق این اشخاص، بهشدت تحت تأثیر افکار سید قطب قرار گرفت؛ به همین علت در اختلاف بین اخوانیهای سوریه با اینکه در ابتدا عضو جناح عصام العطار بود به جناح مروان حدید ـ دارای افکار جهادی ـ پیوست.
این تفکر در جریان جنگ خلیج فارس از طریق مخالفین به نام سروریه مشهور شد، هرچند خود محمد سرور و شاگردانش این عنوان را نپذیرفتند.