چکیده:
در مقاله ضمن معرفی کانستانتین بالمونت شاعر سمبولیست سده بیستم روسیه معروف به ملکالشعرا و شمسالشعرا در ادبیات روسی، به آندسته از اشعار با مضامین شرقی وی که همسو با اساس مکتب سمبولیست روسی بود، پرداخته شده است. بالمونت یکی از بنیانگذاران مکتب سمبولیست روسی است. این ایده ادیان الهی که با مرگ انسان تنها جسم او از بین میرود و بازگشت انسان به سوی خداست، اساس سمبولیسم روسی نیز میباشد که در اشعار بالمونت به کرّات ملاحظه میشود. سپس به خاستگاه و نحوه شکلگیری برخی از مضامین شرقی اشاره خواهد شد. عناصر چهارگانه یا عناصر اربعه (آتش، آب، خاک و هوا) از مضامین اصلی اشعار بالمونت است. بالمونت با شاعران ایرانی مانند مولانا، خاقانی و حافظ آشنا بود و بهنظر میرسد، اشعار با مضامین عناصرچهارگانه بهتاسی از شاعران ایرانی سروده شدهاند. او که درپی یافتن «شمس» در این دنیاست، تحتتاثیر قرآن، پیامبر اکرم(ص) و آثار عرفانی ایرانی- شرقی، صوفیگری حافظ و مولانا است و اشعار «فراموش نکن: قرآن کتاب پرهیز است»، «از آنجا»، «ستاره صحرا»، «سکوت»، «جلالالدین رومی»، «پند»، «عندلیب»،... را براساس مضامین شرقی و اشعار شاعران ایرانزمین سروده است. مضامینی که در شکلگیری اندیشههای عرفانی و صوفیانه شاعر روس تاثیرگذار بودند و توجه عمده شاعر در آنها به «جهان هستی» و مفهوم «ازلیت و ابدیت» است.
In the article, meanwhile introducing Konstantin Balmont, the symbolist poet of the twentieth century of Russia, known as Poet Laureate in Russian literature, has been devoted to his oriental themes in the context of the Russian Symbolist School. Balmont is one of the founders of the Russian Symbolist School. The idea of divine religions, which only body of man, is destroyed by the death and the man return to God, is also the basis of Russian symbolism, which is frequently seen in Balmont's poetry. Then, will be mentioned in the origin and form some of the eastern themes. The four elements (fire, water, earth and air) are the main themes of Balmont's poems. Balmont was familiar with Iranian poets such as Maulana, Khaghani, and Hafez, and it seems that his poems have been composed of the elements by Persian poets. He tries to find "Shams" in this world under the influence of the Holy Quran, the Holy Prophet (pbuh) and the mystical Iranian-Oriental works, the Sufism of Hafez and Maulana, and the poems "Do not Forget: The Quran is the Book of Avoidance", "From there", "Star of the Desert", "Silence", "Jalal Al-Din Rumi", "advice", "Andalib" ... based on the oriental themes and poems of Iranian poets. The themes that influenced the formation of the mystical and Sufi thoughts of the Russian poet and the poet's main attention are in the "world of existence" and the concept of " pre-existence and eternity".
خلاصه ماشینی:
او که درپی یافتن «شمس » در این دنیاسـت ، تحـت - تأثیر قرآن ، پیامبر اکرم (ص ) و آثار عرفانی ایرانی- شرقی، صوفیگری حافظ و مولانـا است و اشعار «فراموش نکن : قرآن کتاب پرهیز اسـت »، «از آنجـا»، «سـتارة صـحرا»، «سکوت »، «جلال الدین رومی»، «پند»، «عندلیب »،...
شاعران سمبولیست روسیه که سرآمد آنها کانستانتین بالمونت اسـت بـا توجـه بـه اندیشه های خود نگاه ویژه ای نیز به شرق معطوف داشته اند.
بلبل در دنیای شعری بالمونت موفق میشود با آهنگ ترانه های خـود جلـوه هـای ناهمگون و متضاد دنیا (آسمان و زمین ، روز و شب ) را به صورت واحد بـا هـم متصـل کند: لیک در این گلو از ازل نگاه سیمین ماه نهفته ست .
موسیقی زندگی را دگرگون میکند، ساختارش را تغییـر مـیدهـد (صـفات را در حلقه سلیس میکند)، با نور وصلش میکند، با زمان و مکان مـیبافـد و احسـاس را بـه - وجود میآورد، دنیایی که در آن بلبل ترنم میکند، دنیایی که در آن قهرمان بالمونت به - سر میبرد، این دنیای زمینی نیست ، بلکه جنت است .
نیز بیانگر علاقمندی و شکل گیری اندیشه های عرفانی بالمونت نویسـنده – شاعر معاصر روس با زمینه های ایرانی – شرقی اسـت کـه در آنهـا توجـه عمـدة او بـه «جهان هستی» و «ابدیت » است .
شعر «جلال الدین رومی» (١٩٠٧) بالمونت که بـه سـال ١٩٠٩ چـاپ شـده اسـت ، اندیشه های ژرف و دشوار شاعر را بیان میکند: جلال الدین رومی آن که قدرت رقص را میداند، و این که در طوفان پروردگار میدرخشد، زیرا او مرگ را در رحمت میداند.