چکیده:
در حال حاضر، انواع قرائتهای مختلف و گاه متضاد از اسلام در این سرزمین وجود دارد و مسلمانان بومی، همواره بهدنبال تقویت مبانی هویت خود، بهمثابه اکثریت و یا اقلیت مسلمان در جنوب شرق آسیا با تمسّک به یکی از این جریانهای فکری بودهاند. مردم کشورهای مالزی و اندونزی، بیش از دیگر ملل جنوب شرق آسیا به بحث و مناقشه درباره هریک از این تفکرات اسلامی میپردازند، اما وضعیت در تایلند و فیلیپین به گونه دیگری است، یعنی مردم این دو کشور اغلب با جریانسازیهای دینی-نژادی روبهرو هستند و به اسلام، تنها از منظر خویشاوندی، نژادی، قومی، زبانی و در نهایت فرهنگی مینگرند و مسائل تئوریک شریعت، مسائل مهم و روز آنان تلقی نمیشود. پس از دوره سوهارتو (1998م) و نیز حادثه یازده سپتامبر 2001، افراطگرایان جهادی در منطقه شرق آسیا رسوخ پیدا کردند. فشارهای اقتصادی و مقابله با مدرنیسم مادیگرا و همینطور جریان جهانی شدن و طبیعت مصرفگرایی کاپیتالیسم، دخالتهای غربیها در کشورهای اسلامی و اعمال فشار و زور بر مسلمانان فلسطین، تجاوز آمریکا به افغانستان و دخالت نابهجا در منطقه بالکان، همگی دست بهدست هم دادند و سبب شدند تا بسیاری از مسلمانان این منطقه بهسمت اسلام رادیکالی و قرائت افراطگرایانه از دین روی آورند. تفکرات سلفی با حمایت عربستان سعودی از یکسو و نگرشهای روشنفکران ملیگرا و لیبرال از سوی دیگر، هر دو در کنار هم پیش میرفتند و گاه نیز بر سر منافع مشترک میان آنها نزاع و درگیری شکل میگرفت. </strong>
<strong> </strong>
خلاصه ماشینی:
مردم کشورهای مالزی و اندونزی، بیش از دیگر ملل جنوب شرق آسیا به بحث و مناقشه درباره هریک از این تفکرات اسلامی میپردازند، اما وضعیت در تایلند و فیلیپین به گونه دیگری است ، یعنی مردم این دو کشور اغلب با جریان سازیهای دینی-نژادی روبه رو هستند و به اسلام ، تنها از منظر خویشاوندی، نژادی، قومی، زبانی و در نهایت فرهنگی مینگرند و مسائل تئوریک شریعت ، مسائل مهم و روز آنان تلقی نمیشود.
نقش عربستان سعودی در تحولات دینی و بروز افراط گرایی در مالزی در این بخش ، به ترتیب درباره تاریخچه روابط مالزی و عربستان با اشاره به آخرین تلاش های عربستان و مالزی، در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ برای گسترش روابط ، همکاریهای دانشگاهی با تکیه بر برگزاری همایش های فرهنگی و دینی، نقش شبکه های اجتماعی دانشجویان سعودی در ترویج وهابیت ، مؤسسات و مراکز اسلامی سلفی برای ترویج وهابیت و شیعه ستیزی در مالزی، سرمایه گذاری عربستان در سیستم قضایی مالزی و تربیت قضات و انعقاد توافق نامه امنیتی بین دو کشور خواهیم پرداخت .
“Malaysia-Saudi Arabia Relations: Roots, Dimensions, and Prospects” International Relations Programme, School of Social Sciences,- Universiti Ma- laysia Sabah: http://www.
Al-Qaeda in Southeast Asia: te Case of “Ngruki Net- work” in Indonesia, Jakarta and Brussels: International Crisis Group.
Jemaah Islamiyah in South East Asia: Damaged but Still Dangerous, http://www.
com/node/353986, “Malaysia, Saudi Arabia Cooperate in Security,” Vietnamplus (April 20, 2011), http://en.
- Yusuf, Imtiyaz, “te Middle East and Muslim Southeast Asia: Implications of the Arab Spring,” in: http://www.