چکیده:
آزادی در دوره مشروطه بهعنوان یکی از حقوق ملت در متمم قانون اساسی به تثبیت رسید، اما استقرار کوتاهمدت آزادی در جامعه ایران دیری نپایید و با بحران مشروعیت دینی روبهرو شد. این بحران در کنار دیگر موانع ساختاری سیاسی-اجتماعی که وجود داشت، زوال آزادی با داعیه عدم مشروعیت دینی آن را به دنبال آورد. در مواجهه با این بحران، جریان علمای حامی مشروطه درصدد برآمدند نسبت مذهب و آزادی و بهطورکلی نسبت دین و مشروطه را مورد بازاندیشی قرار دهند تا با ساختن نظریهای منسجم، به این بنیان سیاسی نوظهور مشروعیت دینی بدهند. ثقهالاسلام تبریزی یکی از چهرههای شاخص این جریان محسوب میشود که در رسایل سیاسی خود، پروژة مشروعسازی مشروطه و آزادی را وجهه همت خود قرار داده است. در این نوشتار، سعی بر آن است تا تمهیدات نظریای که ثقهالاسلام بهمنظور حل تعارض نسبت دین و آزادی فراهم میآورد و نیز انسجام درونی طرح نظری او مورد بررسی قرار گیرد. رویکرد نظری که برای مطالعة مسئله حاضر اتخاذ شده، تحلیلی است که توکویل در کتاب «دموکراسی در آمریکا» از نسبت دین و آزادی ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
نقد درونی انسجام نظري انديشه سياسي ثقة الاسلام تبريزي پيرامون فراروي از تعارض دين و آزادي نرگس سوري * تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٢/١٨ سارا شريعتي مزيناني** تاريخ تأييد: ١٣٩٧/٤/١٣ چکيده آزادي در دوره مشروط ه به عنوان يکي از حقوق ملت در متمم قانون اساسي به تثبيت رسيد، اما استقرار کوتاه مدت آزادي در جامعه ايران ديري نپاييد و با بحران مشروعيت ديني روبه رو شد.
پرسش اصلي اين است که او با اتخاذ چه استراتژيهايي موجبات هم نوايي اين دو مقوله را فراهم ميآورد و نظ ريه سياسياي که ميپروراند تا چه اندازه از انسجام منط قي برخوردار است ؟ به عبارت ديگر، او به ميانجي کدام مفروضات نظ ري- عقلي سعي در حل بحران مشروعيت ديني دارد که در مشروط ه اول سربرآورد؟ بدين منظ ور، رويکرد نظ ري که براي مط العه مسئله پژوهش حاضر اتخاذ شده ، منط ق نظ ري توکويل در کتاب »دموکراسي در آمريکا« است ؛ زيرا او در اين کتاب ، نسبت دموکراسي و آزادي با مذهب و به ط ورکلي نقش دين و آداب ورسوم را در تحولات سياسي مدرن مورد مداقه قرار داده است .