چکیده:
در مقاله حاضر، ضمن پرداختن به پیشینه تاریخی امر پیشین تصریح می کند که این مفهوم در اندیشه کانت به مثابه قوام بخش احکام ضروری و معرفت شناختی ایفای نقش می کند و در اندیشه هایدگر و گادامر به وجهی دیگر ادامه حیات می دهد. این مقاله در جستجوی فهم این مساله است که وجوه معرفت شناسانه و هستی شناسانه از امر پیشین در اندیشه هایدگر و گادامر چگونه خود را نشان می دهد. کانت در ساحت معرفت شناختی و هایدگر در ساحت هستی شناختی امر پیشین را بکار برده و گادامر به روایتی دیگر امر پیشین را در امتزاج این دو دیدگاه معرفت شناختی و هستی شناختی با یکدیگر قرار می دهد. به اختصار می توان گفت، امر پیشین در معرفت شناسی کانت، جزء ساختار لاینفک ذهن بوده و لازمه تحقق حکم ناظر بر واقع است. در هستی شناسی هایدگر، امر پیشین درک پیشین از وجود است که بنیاد شناخت در ساحت تجربه است و در اندیشه گادامر امر پیشین، ضرورتی عقلانی است که تاریخ مندی فرد و تعلق آن به سنت و جامعه، وجه هستی شناختی آن است
خلاصه ماشینی:
واژه پیش در پیش - ساختار و پیش – داوری مفهومی با پیشینه ای معرفت شناختی است که به شکل احکام پیشینی در کانت حضور داشته و اکنون در اندیشه هایدگر و گادامر ادامه حیات داده است .
عقل عملی بخشی از ساختار پیشین ذهن است که با تحلیل مفاهیم مابعدالطبیعه در بنیادهای خود بدون گسترش شناخت در نســبت با جهان، پاســخ دهنده پرســش های متافیزیکی اســت .
ساختار ذهن به شکل ضروری و منطقی احکام پیشینی و ماقبل تجربی را در درون خود دارد و از طریق آن است که ضرورت فهم تجربی از جهان حاصل می شود.
اگرچه تجربه حسی نقطه آغاز شناخت ا ست ، اما بدون وجود احکام پیشینی که به عقیده کانت جزو ذاتی ساختار ذهن است معرفت یقینی حاصل نخواهد شد.
١٠ وی با تأملی هستی شنا سانه تعریفی از این سه ا صطلاح ارائه کرده ا ست و به طور عام ا شاره به کنشی میکند که فرد پیش از مواجه شدن با جهان، مفاهیمی را به طور پیشین در ساحت وجودی خود داشته است .
دازاین پیش از مواجه شدن با جهان، معرفتی پیشین به وجود خود دارد که این معرفت ، امکان درک تجربیات بیرون را فراهم کرده اســت .
صرف نظر از تأویل های گوناگون در رابطه با امر پیشــین به شــکل تصــورات فطری، نظریه یادآوری، مقولات، قیاس و اســتقراء در منطق ارسطویی و پیش فرضهای پیشاشناختی در اندیشه سوفسطاییان، این پیشوند در تفکر کانت صورت بخش گزارههای خام ورود یافته به ذهن است .