چکیده:
هدف و زمینه پژوهش: یادگیری وابسته به زمینه، نوعی ویژگی تمرین است مبنی بر اینکه اگر زمینة محیطیِ هنگام اکتساب مهارت و زمان آزمون یکسان باشد منجر به اجرای بهتر آن تکلیف خواهد شد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر اطلاعات زمینه بینایی در اجرای مهارت حرکتی سرویس بدمینتون و اثر مقدار تمرین در میزان وابستگی به زمینه بود. روششناسی: بدین منظور سه گروه از بازیکنان بدمینتون با سه سطح متفاوت مهارت (آموزشی، ماهر و نخبه) بصورت هدفمند و در دسترس انتخاب و دو نوع سرویس بدمینتون (سرویس بلند و کوتاه بکهند) را در دو شرایط محیطی (زمین معمولی و زمین بدون خطوط استاندارد بدمینتون) اجرا کردند. در هر گروه 12 نفر شرکت داشتند که تعداد 90 ضربه از هر دو نوع سرویس را در هریک از شرایط محیطی انجام دادند. جهت مقایسة دقت اجرای هر گروه در دو نوع زمین از آزمون آماریِ t همبسته استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد اجرای گروه آموزشی در دو زمین تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت اما دقت اجرای دو گروه ماهر و نخبه در زمین معمولی بطور معناداری بهتر از اجرا در زمین بدون خطوط بود. نتیجهگیری : این یافتهها حمایتی از فرضیه یادگیری وابسته به زمینه بود و نشان داد که میزان وابستگی به اطلاعات زمینه بینایی در ورزش بدمینتون با تمرین افزایش می یابد.
خلاصه ماشینی:
1- Wright 4- Context cues 2- Shea 5- Memory retrieval 3- Context dependent learning hypothesis يکي از تحقيقاتي که اثر اطلاعات زمينه بينايي را در اجراي يک مهارت حرکتي ورزشي (شوت ٣ امتيازي بسکتبال ) بررسي کرده است ، آزمايش استوکل و فرايز١(٢٠١٣) است که نشان داد خط شوت سه امتيازي اطلاعات مرتبط موردنياز را براي اجراي بهتر بازيکنان ماهر ارائه مي دهد (٢٠).
هنگامي که يک فرد يک تکليف حرکتي را کسب ميکند، اغلب يک يا چند محرک عمدي از محيط يادگرفته ميشود که در هنگام اجراي قابل اطمينان از يک پاسخ مناسب ، ميتواند استفاده شود (مثل صداي سوت داور در هنگام ضربه 1- Stockel & Fries 5- Lee, Winstein, Gordon, Petzinger, Zelinski & 2- Abrahamse, Verwey Fisher 3- Magnuson 6- Intentional 4- Lucke, Lachnit, Koenig & Uengoer 7- Incidental پنالتي).
آن دسته از تحقيقات که از تکاليف آزمايشگاهي استفاده کرده اند به اين نتيجه رسيده اند که افزايش تمرين موجب کم شدن ميزان وابستگي به اطلاعات زمينه بينايي مي شود و پژوهش هاي اندکي که روي مهارت حرکتي ورزشي انجام شده اند به نتيجه برعکس رسيده اند.
در اينجا فرض مي شود که وقتي يک بازيکن خبره براي انجام سرويس آماده مي شود يک نشانه اي که رمزگذاريِ فضايي- حرکتي ٢شده ، در دسترس و آماده دارد که به سبب سالها تمرين 1- Fitzpatrick 2- Motoric-spatial coding گسترش پيدا کرده است ، سپس هنگام اجرا اين اطلاعات زمينه بينايي ثابت را از حافظه فراخواني مي کند (٢٠).
Journal of experimental psychology: Learning, Memory, and Cognition.