چکیده:
عملیات انتحاری کشتار گسترده ای را در جهان اسلام حدود سه دهه به راه انداخته است. امروز عملیات انتحاری به یکی از تاکتیک های رایج و خشونت بار در رویارویی مذهبی به ویژه از سوی تکفیری ها تبدیل شده و مرگ ناشی از عملیات انتحاری، شکلی سیاسی معطوف به قدرت یافته است. در مطالعه موردی داعش در عراق که در این پژوهش بررسی شده عوامل انتحاری رابطه ی جدیدی با مرگ به تصویر کشیده و با اشتیاق، مرگ را به تعجیل می اندازند. مقاله حاضر، با هدف رمزگشایی حملات انتحاری در گروه های تکفیری، برای پاسخ به این سوال که مر گخواهی عناصر داعش که در حملات انتحاری متبلور می شود، «نشانه» چیست؟ با تکیه بر «نشانه شناسی تصویری» و با تحلیل تصاویر منتشره از عاملان انتحاری داعش، به این نتایج رسیده که میل به مرگ، نشانه ی «هویت جویی» عناصر داعش از طریق «جاودانگی» ناشی از مرگ اختیاری و انکار هویت های رقیب است.
خلاصه ماشینی:
سؤال های تحقیق ١- مرگ خواهی عناصر گروه های تکفیری که در عملیـات انتحـاری متبلـور مـی شـود، «نشانه » چیست ؟ ٢- عوامل انتحاری داعش در عراق با فدا کردن خود چه «پیامی » را به مخاطـب منتقـل می کنند؟ فرضیه های مقاله به طور مشخص عبارتند از: ١- در عاملان انتحـاری ، نـوعی اراده ی قـوی مـرگ خـواهی وجـود دارد کـه نشـانه ی انگیزه های پنهان هویتی و درونی است .
به تصویر صفحه مراجعه شود شکل شماره ١: جایگاه مرکزی نشانه ی «مرگ» در نظام نشانه ای داعش روش تحقیق در این مقاله با کاربست روش تحقیق کیفی ، تصاویر عوامل انتحاری داعش به مثابه متن در نظر گرفته شد و از طریق نشانه شناسی تصویری ، نشانه ها اسـتخراج و مـورد تفسـیر قرار گرفته است .
نشانه ی «لبـاس سـنتی ـ عربـی » بـه موضـوع «هویت عربی » ارجاع می دهد و این گونه تفسیر می شود که عاملان انتحـاری داعـش در واقع بخشی از «نبرد هویتی » علیه هویت های بیگانـه و «رقیـب » را پیگیـری مـی کننـد و حمله انتحاری ، یکی از روش های ستیز با هویت های رقیب به ویژه شیعیان و کردهـا در عراق است .
نشـانه ی «رنگ سیاه » به ویژه در پرچم و پوشـش افـراد و هـم چنـین پوشـش سـیاه خودروهـای انفجاری ، موضوع «مرگ ، سوگواری و حزن » ناشی از ازدست دادن گذشته ی باشکوه را بازنمایی می کند که امروز عاملان انتحاری داعش با مرگ دلبخواهی خود در پی بازیابی آن هستند و به معانی مختلفی تفسیر می شود؛ نخست رنگ سیاه داعش بیـانگر «هویـت تاریخی » است .