چکیده:
«فراداستان» از فنون داستاننویسی پسامدرن است. دیوید لاج و برایان مکهیل ویژگیهای فراداستان را شناسایی کردهاند که این ویژگیها تاکنون طبقهبندی نشدهاند. نظر به اینکه ویژگیهای فراداستانی گسترده و پراکنده هستند، از این رو، دچار همپوشانیهایی شدهاند که مانع از درک کاربردشان میشود. در این مقاله، ضمن بررسی مختصر فراداستان و نظریههای فراداستانی، ویژگی اتصال کوتاه بازبینی میشود و با ارائۀ شواهدی از آثار فراداستانی، تقسیمبندی تازهای از عناصر فراداستانساز ارائه میشود. در این پژوهش، ویژگی مثلث ارتباطی نویسنده با مخاطب، داستان و شخصیتها معرفی و طبقهبندی میشود. این اصطلاح بنا بر رابطة نویسنده با سه عنصر دیگر پیشنهاد شدهاست. همچنین، آشکار کردن شگرد که پیش از این یک ویژگی جدا از اتصال کوتاه معرفی شده بود، با ارائۀ دلایل، جزئی از اتصال کوتاه طبقهبندی میشود و نامگذاری فراداستانی که با وجود اهمیت و بسامد فراوان تاکنون شناسایی نشدهاست، در این مقاله در آثار فراداستانی معرفی و شناسایی میشود.
خلاصه ماشینی:
مـواردی از تمهیـدات فراداسـتانی کـه اهمیـت بسـیاری در سـاخت فراداستان دارند، مثل نامگذاری فراداستانی تاکنون تعریف و طبقه بندی نشده اند و یا ویژگی مثلث ارتباطی نویسنده که شـامل چنـدین ویژگـی ارتبـاطی دیگـر اسـت ، تـاکنون بررسـی نشده است و فقط ویژگیهای حضـور نویسـنده در داسـتان و شورشـگری شخصـیت هـا بـه صورت کلی تعریف شده اند، در حالی که مثلث روابط نویسنده مـیتوانـد بـه ویژگـیهـای «ارتبــاط نویســنده بــا مخاطــب »، «ارتبــاط نویســنده بــا داســتان » و نیــز «ارتبــاط نویســنده بــا شخصیت های داستان » تقسیم شود.
در گهوارٔە مردگان ، خواننده با مجموعه ای از روایت های پراکنده روبه روست کـه هـر یـک از اشخاص نویسنده در داستان آن هـا را نوشـته انـد و خواننـده بـرای رسـیدن بـه یـک داسـتان منسجم ، باید خط نامرئی سیر داستان را از میان تکـه هـای روایتـی دنبـال کنـد و نیـز بایـد از موانعی بگذرد که اتصال کوتاه بر سـر راه او قـرار مـی دهـد.
از آنجا که این ارتباط متنـوع و گـاه بسـیار گسـترده اسـت ، ویژگـی هـایی کـه ایـن ارتبـاط را می سازند پنهان مانده انـد و فقـط ویژگـی شورشـگری شخصـیت هـا و حضـور نویسـنده در داستان برجسته شده است ، در حالی کـه ویژگـی هـایی چـون ، اعتـراف بـه نویسـنده نبـودن ، خطاب مستقیم به خواننده ، روابط عاطفی نویسنده با شخصیت ها، نقش مؤثرتری در ساخت فراداستان و بسامد بیشتری هم در آن دارند.