چکیده:
در این پژوهش معناپردازی رنگ در آگهی نمای بهار فاطمی برای کشف جنبه های معنایی نهفته به شیوهای نظام مند بررسی شد. پیکره پژوهش، شامل 200 آگهی نما است. به منظور یافتن الگوی معناپردازی نظام نشانه ای رنگ، برخی مفاهیم نظری کرس و فان لیوون (2002) و فان لیوون (2011) ، اوتول (2011) و بیت من (2014) به کار گرفته شدند و با رویکرد هولتز شوهه (2006) تلفیق شدند؛ نتایج پژوهش نشان داد معناپردازی رنگ در آگهی نماهای بهار فاطمی با درنظر گرفتن فضای ایرانِ امروز، الگوی نظام مندی دارد؛ به طور کلی همبافت سازی مراسم سوگواری دهه فاطمیه و جشن نوروز در ژانر آگهین ماهای بهار فاطمی بیانگر ارجحیتِ سوگواری دههی فاطمیه در مقایسه با جشن نوروز و نمایانگر جایگزین سازی جلوههای بهار به جای نظام اسطورهای جشن نوروز است. همچنینِ نمایاندنِ جلوههای بهار، به کمرنگ شدن عناصر اسطورهای سوگواری فاطمیه در ژانر آگهی نمای بهار فاطمی انجامیده است.
خلاصه ماشینی:
به منظور يافتن الگوي معناپردازي نظام نشانه اي رنگ ، برخي مفاهيم نظري کرس و فانليوون (٢٠٠٢)، فان ليوون (٢٠١١)، اوتول (٢٠١١) و بيتمن (٢٠١٤) به کار گرفته شدند و با رويکرد هولتز شوهه (٢٠٠٦) تلفيق شدند؛ يافته هاي پژوهش نشان داد معناپردازي رنگ در آگهينماهاي بهار فاطمي با در نظر گرفتن فضاي تهران امروز الگوي نظام مندي دارد؛ بر پايۀ فرانقش انديشگاني پراکندگي بالاي فام هاي رنگي مشکي، آبي و سبز - که همگي در پيوند با نظام اسطورهاي مراسم سوگواري دهۀ فاطميه هستند - و پراکندگي بالاي کروماي سبز- که در پيوند با نظام دلالتي بهار به جاي نظام اسطورهاي جشن نوروز است ، بيانگر ارجحيت سوگواري دهۀ فاطميه در مقايسه با جشن نوروز است .
هدف از اين پژوهش ، کشف الگوي معناپردازي شيوه نشانه شناختي رنگ و نماياندن بسياري از جنبه هاي معنايي نهفته در گفتمان آگهينماهاي بهار فاطمي مورد بررسي به روشي نظام مند است .
از طريق فرانقش متني (نقش ترکيبي)، شيوه نشانه شناختي رنگ ميتواند به شيوه اي منسجم در پيوند با سازه هاي درون متني از طريق هماهنگي رنگي (Color harmony) و سازه هاي برون متني مانند بافت قرار گيرد و معنا توليد کند.
با در نظر گرفتن نتايج بررسي توصيفي- تحليل و با واکاوي لايه معناشناختي رنگ در اين آگهي نما، ميتوان دريافت فام هاي رنگي آگهينما از قبيل مشکي، قرمز و سبز ارتباط بيشتري با ايام سوگواري دهه فاطميه در مقايسه با جشن نوروز داشتند.