چکیده:
این نوشتار به تعارض ظاهری بین آیة دوم سورة نور که بر جَلد مرتکب زنا دلالت دارد، با دو آیة 15 سورة نساء که بر حبس زن زناکار در خانه دلالت دارد و آیة 16 همان سوره که دال بر اذیت و آزار مرتکب فاحشه است، میپردازد و ضمن ارائة راه حل تعارض نحوة جمع کردن بین حبس در خانه به قصد پیشگیری از ارتکاب مجدد عمل زشت زنا و حد به عنوان مجازات جرم بیان میکند. همچنین، منظور از «سبیل» که راه نجات و رهایی از حبس خانگی در آیة 15 سورة نساء است، تبیین میگردد. به عقیدة برخی از علما، آیة 16 ناسخ آیة 15 میباشد و به نظر بعضی دیگر، آیة 2 سورة نور هر دو آیه را نسخ کردهاست. در مقابل اینان، گروهی دیگر با استناد به متفاوت بودن موضوع در آیات سهگانه، هر گونه نسخی را نفی کردهاند. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته، چنین نتیجه گرفته شده که نه نسخی صورت پذیرفتهاست و نه برای حل مشکل نیازی به نسخ خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
واکاوی تعارض ظاهری آیات مربوط به حکم زانیه عبدالجبار زرگوش نسب استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام ، ایلام ، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٦/٠٦/٣١؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٠٣/٠٧) چکیده این نوشتار به تعارض ظاهری بین آیۀ دوم سورة نور که بر جلد مرتکب زنا دلالت دارد، با دو آیـۀ ١٥ سورة نساء که بر حبس زن زناکار در خانه دلالت دارد و آیۀ ١٦ همـان سـوره کـه دال بـر اذیـت و آزار مرتکب فاحشه است ، می پردازد و ضمن ارائۀ راه حل تعارض نحـوة جمـع کـردن بـین حـبس در خانه به قصد پیشگیری از ارتکاب مجدد عمل زشت زنا و حد به عنوان مجـازات جـرم بیـان مـی کنـد.
برای رسیدن به راه حل این تعارض ظـاهری، لازم اسـت کـه مطالب ذیل را بررسی کنیم : وجـود یـا نبـود منافـات بـین حـبس زن زناکـار در خانـه کـه در آیـۀ ١٥ سـورة نسـاء آمده است و حدی که در آیۀ دوم سورة نور ذکر شده است ، قابلیت جمع کردن بین آیـات و وجود یا نبود نسخ ، منظور از سبیل در «یجعل الله لهن سبیلا» با توجه به اینکـه در آیـۀ ١٥ سورة نساء، مدت حبس مشخص نشده است و محدود به دو أمر گردیده است : الف ) زمـان مرگ .
علامه طباطبائی در ادامۀ تفسیر آیه می گوید: «اینکه فرمود: تا مرگ آنان فرارسد یا خدا راهی پیش پای ایشـان نهـد، مـی خواهـد بفهماند امید این است که حکم نسخ شود و این چنـین شـد و حکـم جلـد آمـد و آن را نسخ کرد؛ زیرا بدیهی است حکمی کـه در اواخـر دوران رسـول خـدا(ص ) و پـس از وی میان مسلمان دربارة زنان زناکار جاری شده ، جلد بوده است ، نه امساک و حبس در خانه .