چکیده:
امروزه، بازیهای رایانهای صنعت جهانی بزرگی است که با صنعتهای انتشار کتاب، موسیقی و فیلم در حال رقابت است و محصولات این صنعت بهصورت گستردهای از سوی کودکان و نوجوانان برای پر کردن اوقات فراغت استفاده میشود. بازیهای رایانهای همراه با سرگرمی و لذت، ایماژها و دیدگاههای بستهبندیشدهای را در قالب کلیشهها ارائه میدهند. پژوهش حاضر با مطالعه بر روی مجموعه بازی رایانهای السا در پی واسازی کلیشههای جنسیتی زنانه است. این مطالعه ضمن بررسی بازنمایی جنسیت در این مجموعه بازی، نشان میدهد چه دلالتها و مضامین پنهانی در پس برساخت نمونه آرمانی زنانه نهفته است. بهطورکلی این پژوهش برای رمزگشایی از مضامین و کلیشههای جنسیتی پنهان شده در این مجموعه بازی از رویکرد کیفی و روش نشانهشناسی استفاده میکند. یافتهها نشان داد حضور شخصیت زن در اغلب صحنهها تروماتیک و مسئلهدار است؛ از جمله مقولههای کلیشهای برسازنده این هویت تروماتیک عبارتاند از: قرار گرفتن در نقشهای تعیینشده، بدن تربیتپذیر، نمایش توأم با رضایت و حضور پنهان سوژه حامی. کلیشههای جنسیتی نهفته در پس این بازی، زنان را متعلق به خانه و محیط آن میداند و از طریق طبیعی سازی نقشهای جنسیتی در پی تشدید روابط موجود است.
خلاصه ماشینی:
بازيهاي رايانه اي و بازنمايي زنان: تحليل نشانه شناختي مجموعه بازي السا فريد عزيزي * ، محمد اتابک ** ، حسين علي افخمي *** تاريخ دريافت : ١٣٩٦/١٢/٢١ تاريخ پذيرش: ١٣٩٧/٤/١٠ چکيده امروزه، بازيهاي رايانه اي صنعت جهاني بزرگي است که با صنعت هاي انتشار کتاب، موسيقي و فيلم در حال رقابت است و محصولات اين صنعت به صورت گستردهاي از سوي کودکان و نوجوانان براي پر کردن اوقات فراغت استفاده ميشود.
يافته ها نشان داد حضور شخصيت زن در اغلب صحنه ها تروماتيک و مسئله دار است ؛ از جمله مقوله هاي کليشه اي برسازنده اين هويت تروماتيک عبارتاند از: قرار گرفتن در نقش هاي تعيين شده، بدن تربيت پذير، نمايش توأم با رضايت و حضور پنهان سوژه حامي.
(Dietz, 1998: 427) قرار گرفتن در معرض اين تصاوير تحريف شده ميتواند نه تنها بر درک کاربران از زنان و اقليت ها اثر منفي برجاي بگذارد (١٩٨٩ ,Omi)، بلکه چنين ايماژهايي را که دربردارنده کليشه هاي جنسيتي هستند، به صورت پوشيده بازتوليد کند.
Heintz-Knowles, Henderson, Glaubke, Miller, Parker and Espejo 3.
در اينجا از مفاهيم روششناختي نشانه شناسي شامل استعاره، مجاز مرسل ، دلالت صريح و دلالت ضمني براي آشکارسازي معاني و مضامين پنهان و کليشه هاي جنسيتي نهفته در اين بازي استفاده ميشود.
در همين راستا، اين پژوهش در پي آن است که با بهرهگيري از مفاهيم ، دلالت صريح و ضمني مدنظر بارت، معاني و کليشه هاي پنهان در مجموعه بازي رايانه اي السا را رمزگشايي و واسازي کند.
Video Game Characters and the Socialization of Gender Roles: Young People’s Perceptions Mirror Sexist Media Depictions.