چکیده:
نظریه ی خود دیالوژیک، ذهن انسان را به مثابه ی جامعه ای درونی می داند که اعضای آن (انواع خود)، همانند اعضای یک جامعه ی بیرونی، مشغول دیالوگ و تسلط جویی هستند. این نظریه، «خود» را به انواع سنتی (اسطورهای)، مدرن و پستمدرن، تقسیم کرده و ویژگی های هر یک را متناسب با دوره ی تاریخی مرتبط، برمی شمارد. مهمترین اهداف پژوهش تحلیلی حاضر، پیشنهاد تجدید نظر در تقسیم بندی مذکور به منظور کاربردی تر شدن و رهایی از قید دوره های تاریخی خاص و بدین ترتیب، ارائه ی یک تقسیم بندی جدید است. در پژوهش حاضر، ضمن پذیرش ایده ی اصلی نظریه ی خود دیالوژیک و ارزش های اجتماعی-تاریخی اش، من یا خود، به انواع اجدادی، والدینی، شخصی، آینده نگر و منعطف تقسیم شده است. به نظر می رسد که این تقسیم بندی جدید، نسبت به دسته بندی قبلی، شناخت بهتری را در مورد جامعه ی ذهنی انسان ها در تمام اعصار، فراهم می آورد. مهمترین پیشنهاد این مقاله، آزمون علمی تقسیم بندی پیشنهادشده، در پژوهش های تطبیقی و کارآزمایی های بالینی فردی یا گروهی است.
The dialogical self-theory knows the human's mind as an internal society that its members (the types of self) are engaged in dialogue and dominance seeking as well as an external society. This theory has divided the "self" into three types: traditional (mythical), modern, and post-modern, and then mentioned the characteristics of each according to historical epoch linked with them. Proposing revision in the cited division to become more functional and liberation from the shackle of particular historical epochs and so, offering a new division, were the main aims of this analytical study. In the present research while accepting the basic idea of the dialogical self-theory and its socio historical values, "I" or "self" is divided into five types: ancestral, parental, personal, prospective, and flexible. It seems that this new division compared to the previous classification, provides a better understanding of the human mind in all times. The main suggest of this paper is scientific testing the offered division in comparative studies and individual or group clinical trials.
خلاصه ماشینی:
com نوع مقاله : تحليلي دريافت : خرداد٩٥ پذيرش : تير٩٥ چکيده Abstract The dialogical self-theory knows the نظريه ي خود ديالوژيک ، ذهن انسان را human's mind as an internal society that به مثابه ي جامعه اي دروني ميداند که اعضاي its members (the types of self) are آن (انواع خود)، همانند اعضاي يک جامعه ي engaged in dialogue and dominance بيروني، مشغول ديالوگ و تسلط جويي هستند.
This theory has divided the "self" into اين نظريه ، "خود" را به انواع سنتي (اسطوره - three types: traditional (mythical), اي)، مدرن و پست مدرن ، تقسيم کرده و modern, and post-modern, and then ويژگيهاي هر يک را متناسب با دوره ي mentioned the characteristics of each according to historical epoch linked تاريخي مرتبط ، برميشمارد.
در پژوهش حاضر، ضمن پذيرش ايده - the present research while accepting the ي اصلي نظريه ي خود ديالوژيک و ارزش هاي basic idea of the dialogical self-theory اجتماعي تاريخياش ، من يا خود، به انواع and its socio historical values, "I" or "self" is divided into five types: اجدادي، والديني، شخصي، آينده نگر و personal, parental, ancestral, منعطف تقسيم شده است .
به نظر نگارنده ي حاضر، تلفيق جامعه - شناسي با روان شناسي، فقط در سطح توصيفات فيلسوفانه ي ذهن انسان به توفيق مي - رسد و در غير اين صورت ، روشن است که وابسته يا متوقف کردن انواع خود به دوره هاي تاريخي جهاني، يکي از مشکلات نظريه ي خود ديالوژيک است .