چکیده:
داستان کوتاه در سرآغاز ظهور خود در ایران همراه با سادگی بوده و رویکرد آن واقعگرایی است. نویسندگان مطرح این دوره بر اساس ویژگیهای اشخاص عادی و کلیت حاکم بر جامعه و حکومت داستان مینویسند و انتقادات خود را مستقیم یا غیر مستقیم بیان میکنند. علوی، جمالزاده و آلاحمد سه نویسندهای هستند که داستانهای کوتاه زیادی نوشتهاند که هر یک در نوع خود گوشهای از کمبودهای جامعه ایرانی را نشان میدهد. در این پژوهش با انتخاب داستانهای ستاره دنباله دار، درد دل ملا قربانعلی و سه تار، به بررسی پیرنگ این داستانها با توجه به عناصر معنویت، عشق و اخلاق پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که علوی نویسندهای سیاسی نویس است و با معنویت از نوع مذهبی کاری ندارد و معنویت و عشق و اخلاق در داستان او بر اساس اعتقاداتی است که برای او و سایر مبارزان با حکومت پهلوی پذیرفته شده است. در داستان جمالزاده نیز هر سه عنصر روی نموده است. معنویت در این داستان از نوع مذهبی است و عشق مجازی و غیر اخلاقی نیز در آن پر رنگ است که مورد انتقاد نویسنده است. در داستان آل احمد نیز جلال با توصیف شخصیت اصلی و علایق وی، معنویت خرافی را که در شخصیت مقابل نشان میدهد نفی نموده است. عمل این شخصیت از نظر نویسنده غیراخلاقی است و در عوض عشق شخصیت اصلی به ساز قابل تقدیر است.
خلاصه ماشینی:
بررسی و تحلیل عنصر پیرنگ مبتنی بر عشق، اخلاق و معنویت در سه داستان کوتاه بزرگ علوی، جمالزاده و آل احمد فاطمه کعب اصل 1 نوازالله فرهادی 2 رقیه ابراهیمی زاد جویمی 3 چکیده: داستان کوتاه در سرآغاز ظهور خود در ایران همراه با سادگی بوده و رویکرد آن واقعگرایی است.
در این پژوهش با انتخاب داستانهای ستاره دنباله دار، درد دل ملا قربانعلی و سه تار، به بررسی پیرنگ این داستانها با توجه به عناصر معنویت، عشق و اخلاق پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که علوی نویسندهای سیاسی نویس است و با معنویت از نوع مذهبی کاری ندارد و معنویت و عشق و اخلاق در داستان او بر اساس اعتقاداتی است که برای او و سایر مبارزان با حکومت پهلوی پذیرفته شده است.
داستان با این جمله آغاز میشود: «هر کس در عمرش فقط یکبار میتواند ستاره دنباله دار را ببیند»(علوی، 1390: 45) شروع داستان براعت استهلالی است که نویسنده با آن نشان میدهد قصد دارد راجع به فرصتهای از دست رفته صحبت کند.
که نشان از دغدغه او برای معنویت از دست رفته دارد اما نویسنده با طرحی که برای داستان در نظر گرفته نشان میدهد که وی آدم مقیدی نیست و فقط در ظاهر با مطالبی خرافی سرگرم است و مردم را نیز با همین حرفها گول میزند.
از میان این سه نویسنده علوی و آل احمد در سیاست دستی دارند ولی جمالزاده در داستانهای خود بیشتر از اوضاع اجتماعی مردم گلایه دارد و اهل مبارزه سیاسی نیست در مقابل علوی اهل مبارزه است و در مجموعه داستان ورق پارههای زندان این مطلب را به وضوح نشان میدهد.