چکیده:
ولید شعیبات، یکی از نویسندگان مقیم آمریکاست. وی بنابر ادعای خویش سابقا مسلمان بوده و در فلسطین اشغالی بهدنیا آمده و در زمره مبارزان علیه اسرائیل بوده است. شعیبات اکنون به دین مسیحیت گرویده و به طرفداری از رژیم غاصب صهیونیستی و مخالفت با فعالیتهای گروههای حماس، حزبالله و جهاد اسلامی پرداخته است. او فعالیتهای گستردهای در زمینه مهدویت و آخرالزمان اسلامی در غرب داشته است. از جمله این فعالیتها تدوین کتاب مستقلی بهنام نبرد خدا با ترور؛ اسلام، نبوت و عهدین (God’s War on Terror; Islam, Prophecy and the Bible) است که در آن به تبیین دو نظریهی «از یازده سپتامبر تا 666» و «جایگاه اسلام در طرح خداوند برای آخرالزمان» پرداخته است. وی در این کتاب به زعم خویش تشابه بسیار زیاد میان شخصیت «مهدی» در اسلام و ویژگیهای «دجال» در عهدین را به تصویر کشیده و ادعا میکند این تشابهات به قدری زیاد است که احتمال تصادفی بودن همه آنها بسیار کم و غیرقابل توجه است. از جمله موارد ادعایی وی میتوان به تشابه مهدی و دجال در انکار عقیده تثلیث، توهین به مقدسات مسیحیت، ادعای مسیح بودن، تغییر قوانین، نقض حقوق زنان، تلاش برای نابودی اسرائیل، فتح اورشلیم، برخورداری از ذات نورانی، ارائه معجزه، استفاده از ثروت و نیروی نظامی، بهراهانداختن جنگ برای بهدست آوردن غنائم اشاره نمود. در این نوشتار با دستهبندی موارد ادعایی فوق، اشکالات وارده به هر دسته تبیین شده است؛ این اشکالات عبارتند از: غیرمستند بودن به روایات اسلامی، عدم توجه به روایات شیعه، عدم توجه به تعارض روایات آخرالزمان، عدم ارتباط به حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه و الشّریف ، استناد به روایات ضعیف و غیره. بنابراین از سی و چهار مورد تشابه مورد ادعای وی، تعداد بسیار کمی واقعیت دارد که این تعداد نیز نمیتواند ادعای او را اثبات نماید زیرا برای مثال، نیروی نظامی توسط همه جبهههای حق و باطل مورد استفاده واقع میشود و این شباهت نمیتواند نشانه یکی بودن این دو جبهه قلمداد شود.
خلاصه ماشینی:
مواردی که وجه شبه بسیار ضعیف و حتی ساختگی است، مانند مورد شماره(27) که شعیبات ادعا دارد ذات هر مهدی و دجال از نور توصیف شده است، در حالی که برای اثبات ادعای خود درباره دجال صرفا به توصیف حضرت عیسی؟ع؟ از شیطان که «همچون برق از آسمان فرو میافتاد» (عهد جدید: انجیل لوقا: 10: 18) استناد نموده است.
در رابطه با ادعای سوار شدن حضرت مهدی؟عج؟ بر اسب سفید باید گفت که سوار بر اسب سفید بودن در هیچیک از احادیث موجود نیست و اگر بر زبان کسی هم جاری شده باشد از باب تمثیل بر شخص نجات بخش است (چنانکه این موضوع در ادبیات نجاتبخش ادیان و مکاتب دیگر نیز دیده میشود) ظاهرا ریچاردسون این موضوع را میدانسته و برای استناد خود به جای احادیث اسلامی تنها به گفته یکی از علمای اسلامی اشاره نموده است، با این وجود وی همین موضوع را یکی از مؤلفههای تشابه ضدمسیح و مهدی اسلامی تکرار مینماید.
(دهقانی، 1396ش: 98) پاسخ تفصیلی به دسته ششم مواردی که وجه شبه بسیار ضعیف و حتی ساختگی است، مانند مورد شماره(27) که شعیبات ادعا دارد ذات هر مهدی و دجال از نور توصیف شده است، در حالی که برای اثبات ادعای خود درباره دجال صرفا به توصیف حضرت عیسی؟ع؟ از شیطان که «همچون برق از آسمان فرو میافتاد» (عهد جدید، انجیل لوقا، 10: 18) استناد نموده است.