چکیده:
حجاب به عنوان یک اصل اساسی در میان فقهاء و اندیشمندان اسلامی پذیرفته شده به طوری که عدم اعتقاد به آن نشانه خروج از دین اسلام برشمرده میشود و در مقابل گروهی از اندیشمندان و فقهاء به مسأله پوشش با این دید نگاه نمیکنند و این مسأله امروز نیز با گسترش حضور روز افزون زنان در اجتماع باعث ایجاد اختلافات شدیدی بین فقهاء و اندیشمندان اسلامی شده است. لذا این مقاله با واکاوی بحث پوشش از طریق بررسی وضع پوشش در زمان نزول آیه حجاب و همچنین بررسی درستی و نادرستی مقدار پوشش فعلی و مقایسه آن با حجاب متداول زمان پیامبر(ص) پرداخته است. بر این اساس، در این مقاله هدف نویسنده بررسی پوشش یا حجاب از جهت نو و جدید یعنی از لحاظ تأثیر عرف بر آن و تأثیرات این نوع بررسی و تحقیق را در حل تعارض موجود در احکام پوشش مورد بررسی قرار میدهد و برای اثبات این نظریه به ذکر شواهدی از آیات و روایات میپردازد.
خلاصه ماشینی:
از این روایت که مستند قاعده یاد شده است بر میآید که روابط گسیخته اما به رسمیت شناخته شده جاهلیت به قدر فراون بوده که رسول خدا (ص ) با این که به الحاق ولد به فراش حکم میکند، ولی خود از مسأله دل چرکین است و به همسرش سوده امر میکند از پسر زمعه که به موجب حکم پیامبر برادرش محسوب میشده حجاب گیرد؟ چگونگی روابط زن و مرد و توجه اسلام به اصلاح این روابط از آیات قرآنی هم استفاده میشود، از آن جمله آیه مربوط به بیعت زنان با پیامبر که در عام الفتح رخ داد به همین جهت وقتی پیامبر مأمور شد با زنان بیعت کند یکی از مواد بیعت دوری از زنا و بهتان بوده و بهتان عمدتا در تولد فرزند ممکن بوده ، بوجود آید و ابن عباس بهتان را بدین معنا دانسته که «زنان فرزندانی که از نطفه شوهرانشان نبوده به آنان ملحق سازند» (الدارمی، ١٣٤٩، ٢، ١٥٢).