چکیده:
این پژوهش، درصدد است تا باورهای بدیل معارض با روانبنههای منفی در سبک فرزندپروری اسلامی را با رویکرد توصیفی تحلیلی استخراج کرده و تبیین کند. محقق در این پژوهش، روانبنههای ناسازگار و عوامل شکلدهندة آن را در کودکی از دیدگاه یانگ مورد بررسی قرار داده و دیدگاه اسلام را در این زمینه بیان کرده است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که در خصوص تمامی پنج حیطة روانبنهای، در کلام و سیرة اهلبیت علیهم السلام، شاهد نکات مهمی هستیم؛ هر چند حدود و ثغور این حیطهها در مواردی متفاوت با دیدگاه یانگ است.
خلاصه ماشینی:
اولین نکتهای که در روایات به آن اشاره شده است، حقی است که فرزندان بر گردن والدین خود، در خصوص تعلیم و تربیت آنها دارند (ابنبابویه، 1413ق، ج 4، ص 372).
حیطة هدایت شدن توسط دیگران این دسته افراد، در خانوادههایی رشد کردهاند که محیط همراه با پذیرش بیقید و شرط هرگز برای آنها وجود نداشته است.
باورهای بدیل معارض با روانبنههای ناسازگارانه در سبک فرزندپروری اسلامی حیطة جدایی و طرد همانطورکه اشاره شد، والدینی موجب شکلگیری این روانبنه ناسازگارانه در فرزندشان میشوند که معمولا بیثبات، آزاردهنده، سرد و بیعاطفه، طردکننده یا منزوی از دنیای اطراف خود هستند.
اولین نکته در این خصوص که در روایات بهعنوان یک اصل اساسی تربیت بیان شده است، اعتدال در رفتار والدین است.
هدایت شدن توسط دیگران همانطورکه یانگ بیان میکند، این دسته از افراد در خانوادههایی رشد کردهاند که محیط همراه با پذیرش بیقید و شرط هرگز برای آنها وجود نداشته است (صلواتی و یکه یزدانوست، 1389، ص 25)، ضمن اینکه آنها در کودکی آزاد نبودهاند تا از تمایلات طبیعی خود پیروی کنند (یانگ و همکاران، 1386، ص 43).
یانگ در تحقیقات خود به برخی از این روانبنهها اشاره کرده و شیوههایی را که منجر به شکلگیری این روانبنههای ناسازگار شده است، نام برده است.
در این مدل از فرزندپروری اسلامی، نیازهای هیجانی اساسی دوران کودکی که به اعتقاد یانگ برآورده نشدن آنها منجر به شکلگیری روانبنههای ناسازگارانه میگردد، مورد توجه جدی قرار دارد.