چکیده:
ایرانیان که در همه ی زمینه ها تاثیرات محسوسی در فرهنگ هندی داشتند، در عرصه ی موسیقی نیز
تاثیرات زیادی در مکاتب موسیقی هندی گذاشتند. بزرگانی چون امیرخسرو دهلوی و مهاجرت موسیقی
دانان برجسته ی ایرانی به هند ترکیب موسیقی هند و ایرانی را شکل دادند. اکثر این موسیقی دانان در
دوره ی صفوی و حوزه ی خراسان به هندوستان رفتند. عوامل اصلی ترویج و توسعه ی موسیقی ایرانی
در هند علاقمندی و حمایت پادشاهان گورکانی و موسیقی دانان ایرانی بودند. هدف این مقاله، نقش و
تاثیرگذاری موسیقی ایرانی بر موسیقی هند است که با بهره گیری از روش تحقیق تاریخی، به گردآوری
اطلاعات و مواد خام از منابع و کتب تحقیقاتی به سبک کتابخانه ای پرداخته و به طریق توصیفی-
تحلیلی تدوین گردید.
خلاصه ماشینی:
در ایـن دوره زمینـه ی مهاجـرت دانشـمندان و نخبـگان ایرانـی بـه هنـد فراهـم گردیـد و آنهـا بـا حضـور گسـترده ی خـود در دسـتگاه امپراتـوری گورکانی،به کمک سـلاطین فرهنـگ دوسـت بابـری زمینـه ی ترقـی و توسـعه ی فرهنـگ ایرانـی بخصـوص موسـیقی را فراهـم آوردنـد.
(مشـاهدات مـا در هنـد، بـی تـا: 74) جواهـر لعـل نهـرو مـی گویـد: «رئیـس یـک هیئـت فرهنگـی ایرانـی کـه از هند دیـدن کـرد گفـت : ایرانیـان و هندیـان همچـون دو بـرادری هسـتند کـه در افسـانه هـا ی ایـران در سـر یـک دوراهـی از هـم جـدا شـدند، یکـی بـه طـرف شـرق رفـت و دیگـری بطـرف مغـرب.
در ایـن زمـان بـود کـه مدلهـای ایرانـی بـه تدریـج بـه موسـیقی هنـدی نفـوذ کـرده و موجـب افزایـش و ایجـاد فاصلـه بیـن شـمال و جنـوب هنـد گردیـد.
(همـان: 201-199) در زمـان اسـکند لـودی، سـازنده هـای ایـران و تـوران بـه کشـمیر آمدنـد و از میـان آنهـا ملاعـودی شـاگرد خواجـه عبدالقـادر مشـهور از خراسـان آمـد و ملاجمیلـی کـه در خوانندگـی و نقـش بسـتن سـرآمد روزگار بـود بـه دربـار او آمـد.
(همـان: 118) یکـی از وقایعـی کـه زمینـه ی مهاجـرت موسـیقی دانـان را بـه هنـد فراهـم نمـود پناهنـده شـدن همایـون شـاه بـه ایـران بـود.
) سـیر مهاجـرت هـا بـه هنـد کـم شـد امـا موسـیقی دانـان مهاجـر ایـن دوره از نامـداران روزگار خـود بودنـد کـه از جملـه آنهـا مـی تـوان بـه؛ علـی بیـگ مصـن، اسـتاد موسـیقی و کمانچـه نـواز را نـام بـرد کـه مدتـی در خدمـت عبدالرحیـم خـان خانـان بـود و سـپس بـه ملازمـت شـاه جهـان در آمـد.