چکیده:
مجسمهسازی یکی از قدیمیترین هنرها است. انسانها قبل از نقاشی یا ساخت بناها به ساختن مجسمه میپرداختند. اولین ترسیمهای مربوط به بشر مربوط به حکاکی بر روی دیواره غارها یا سطح زمین بود. این عامل به همان اندازه که به پیدایش هنر نقاشی کمک میکرد عامل توسعه و پیداشی هنر مجسمهسازی بود. از بقایای ساختههای مربوط به دوران ماقبل تاریخ میتوان چنین برداشت نمود که مجسمهسازی در دوران ماقبل تاریخ به منظور جنبههای هنری و زیبایی شناختی ساخته نمیشدهاست. این مجسمهها در قبایل مختلف برای دریافت کمکهای معنوی و روحانی و ادامه بقا ساخته میشدهاست. این تنههای زنان، مردان، کودکان یا تلفیقی از آنها، مجسمههایی برای بزرگداشت نیروهای طبیعت و عبادت این نیروها به عنوان مظاهر بدی یا خوبی بودند. تعدادی پیکرک به سبک مصری و شمایل مصری در موزه تخت جمشید وجود دارد که با بررسی نوع و سبک ساخت و تزوئین مشخص میشود که این پیکرکها یا توسط مصریان ساکن ایران ساخته شدهاست و به حاکمان هخامنشی هدیه داده شدهاست یا اینکه در مصر ساخته شدهاست و به دربار هخامنشی منتقل شدهاست.
خلاصه ماشینی:
تعدادی پیکرک به سبک مصری و شمایل مصری در موزه تخت جمشید وجود دارد که با بررسی نوع و سبک ساخت و تزوئین مشخص میشود که این پیکرکها یا توسط مصریان ساکن ایران ساخته شدهاست و به حاکمان هخامنشی هدیه داده شدهاست یا اینکه در مصر ساخته شدهاست و به دربار هخامنشی منتقل شدهاست.
2 ۲-تأثیرات هنر ملل تابعه بر هنر دورهٔ هخامنشی: در زمان هخامنشیان به نسبت سایر پیشرفتها و ترقیات، هنر مجسمهسازی و پیکرتراشی نیز بهتر و مترقی تر گشته و آنچه به عنوان تزیینات بناهای پاسارگاد، تخت جمشید و شوش و آرامگاههای نقش رستم و نقش صخره ای بیستون به دست آمده از نظر هنری و موزون بودن اجزا و سبک، همگام با پیشرفت صنعت و هنر معماری بوده و استادی هنرمندان این عصر را آشکار میسازد، به طوری که برخی از نویسندگان و خاورشناسان گفتهاند: هنر مجسمهسازی در دورهٔ هخامنشیان از جهت یکپارچگی و جزییات و ریزه کاریها جنبهٔ ناتورالیستی داشتهاست.
هم چنین است معابد فراعنه و پادشاهان مصر که در داخل کاخها و قصرها ساخته میشد و مصریان به عبادت در این مکانها کالیکان، باستانشناسی و تاریخ هنر در دوره مادها و پارسها،ص105.
۲-۴-پیکرک شماره2: شمارهٔ اموالی : 3102 وزن: 255 گرم ابعاد: 5/5 در 10 سانتیمتر 1 این پیکرک به شکل یک مرد مصری است که ایستاده و هر دو دست را جلوتر از بدن خود قرار دادهاست و به نوعی که دارد ادای احترام میکند.
(جدول شماره ۱) وجود پیکرکهای مفرغی مصری در تخت جمشید حاکی از آن است که در دوره هخامنشی هنرمندان مصری در این مکان پیکرکهای آئینی خود را ساخته و به حاکمان هخامنشی تقدیم کردهاند.