چکیده:
وجود روایات متعارض و مختلف در رجال کشّی از ویژگیهای این اثر کهن رجالی است. در پارهای از روایات و گزارشهای متعارض رجال کشّی تعدادی از راویان یکجا و همزمان توسط امامان معصوم مدح و تعدیل و گاه مورد مذمت و نکوهش واقع شدهاند و ما این دسته از روایات را روایات مدح و ذم گروهی نام مینهیم. در مجموع در رجال کشّی سیزده روایت در مدح تعدادی از اصحاب صادقین وهشت روایت ذم گروهی وجود دارد که با حذف موارد تکراری، به چهار روایت کاهش مییابد. نتیجه این پژوهش که به شیوه توصیفی تحلیلی انجام شده است از این قرار است که حضور حداکثری راویان فطحی مذهب در نقل و نشر دستهای از روایات مدح گروهی مشهود است. همچنین نقش غالیان در جعل احادیث مذمت اصحاب امامان به سبب تقابلی که با فقیهان اصحاب صادقین داشته اند، بارز است.
خلاصه ماشینی:
در پاره اي از روايات و گزارش هاي متعارض رجال کشـي تعـدادي از راويان يک جا و هم زمان توسط امامان معصوم ع مدح و تعديل و گـاه مـورد مذمت و نکوهش واقع شده اند و ما ايـن دسـته از روايـات را روايـات مـدح و ذم گروهي نام مينهيم .
در پاره اي از روايات و گزارش هاي متعارض رجال کشي تعدادي از راويان يک جـا و همزمان توسط امامان معصوم ع مدح و تعديل و گاه مورد مذمت و نکـوهش واقـع شده اند و ما اين دسته از روايـات را روايـات مـدح و ذم گروهـي ناميـديم و ايـن مقالـه تحليل اين دست روايات به طور خاص را عهده دار است .
بررسي روايات مدح گروهي در رجال کشي چهارده روايت در مدح تعدادي از اصحاب صادقين ع وجود دارد (ش ۲۰، ۲۱۵، ۲۱۸، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۸۶، ۲۸۷، ۳۲۵، ۳۲۶، ۴۳۱، ۴۳۲، ۴۳۳، ۴۳۴، ۴۳۸).
اما نام ابو بصير و ابوجعفر احول ]محمد بن عليبن نعمـان [ در اين روايات ، متغير است ؛ در پنج روايت نام زراره ، بريد و محمدبن مسلم ، همـراه بـا نـام «احـول »١ ذکرشـده اسـت (ش ۲۱۵، ۳۲۶، ۴۳۸، ۳۲۵، ۴۳۴).
در ايـن چهـار روايـت که از زبان امام صادق ع نقل شده است ، محبوب ترين مردمان نزد امام ع چهار نفر بـه 1 نام هاي زراره ، بريد، محمد بن مسلم و ابوجعفر احول هستند.
نتيجه اين که در روايات مدح گروهي با حضور ابو بصير اسدي دو راوي فطحي بـه نام هاي علي بن اسباط و علي بن حديد در سند چهـار حـديث از احاديـث هفـت گانـه حضور دارند (ش ۲۰، ۲۲۰، ۲۸۷، ۴۳۲).