چکیده:
إن البطل بخصائصه ومیزاته یشکل عماداً للشعر الفلطسینی کعنصر فعال فی الدفاع عن قضیة الاحتلال. وسمیح قاسم بوصفه من أکبر شعراء المقاومة کانت له مساهمات عدیدة فی قضیة الاحتلال. وقد تجلّت فی شعره ملامح البطولة کمرآة للمتغیرات السیاسیة والاجتماعیة التی طرأت على رؤیة الشاعر بالنسبة لقضیة الاحتلال. فمن هنا، تتمّ معالجة دراسة دلالیة البطل کمحور أساسی فی شعره، کرکیزة لشعر المقاومة، ویتمّ رصد تحولاته عبر شعره فی المراحل المختلفة من حیاته. فهذه الدراسة التی اتخذت رؤیة توصیفیة ـ تحلیلة، اعتمدت على النص الشعری لرصد تحولات البطل معتمدة على المنهج السیاقی فی الخروج برؤیة موضوعیة. وقد توصلت إلى أن البطل کنعصر محوری قد اکتسب دلالات مختلفة تبعاً للمراحل التی مرّ بها الشاعر، ففی البدایة تغلب الدلالة الأسطوریة على الموضوعیة، وفی المرحلة الثانیة یأخذ البطل جانباً سلبیاً کدلالة على الضیاع وفقدان الهویة وتأخذ شیئاً فشیئاً الدلالة الموضوعیة والتعایشیة فی الغلبة على الدلالة المقاومة وتتراوح دلالیة البطل فیما بین الخذلان والسلبیة والحیرة، وقد یضاف إلى دلالاته الجانب الثقافی المتمثّل فی التناقض والتشوّش الفکری. وبصورة عامّة مالت دلالیة البطل من السلبیة المقاومة إلى الإیجابیة المتسالمة والقائلة بالحوار کرکیزة أخیرة لحلّ القضیة.
The hero with its special features is considered as one of the basic parts for Palestine poetry as an active element in backing up the occupation issue. Sameeh Ghasem, one of the great resistant poets has great role in this regard, and the features of hero have been depicted in his poetry as a mirror for social and political circumstances that occurred in the poet’s viewpoint toward this issue. This research deals with implication of hero as a key factor in his poetry that is called center of resistant poetry, and studies changes through his poetry in different stages of his life. Hence, this paper investigates the hero as the main pillar of resistance poetry and observes the developments in his poetry at various stages of the life of the poet through his poetry. This discussion, based on an analytical descriptive method, relying on poetic text and context-based approach, attempts to trace the hero's transformations in a real way, without any prejudice. One of the research achievements is the following: The hero has a variety of implications as a pivotal element based on the stages of the life of the poet. In the first stage of mythical implication, it is dominant and realistic one, and in the second stage, it takes negative implication to denote on destruction and lost identity and little by little the realistic and coexistent implication overcame the resistant one, and hero’s implication swings between failure and pessimism in addition to cultural implications that have contradicted the intellectual confusion. In general, the hero refers to a resistance aspect toward a positive, peaceful and believable aspect of dialogue as the ultimate solution to the problem of occupation.