چکیده:
تُعد الثقافة البصرية والنقد الفني أحد ركائز التربية الفنية المعاصرة. ولا تخلو مناهج الفنون
من أهداف تسعى من خلالها إلى زيادة سعة الثقافة البصرية وتنميتها لدى الطلبة من
خلال إستراتيجيات ومداخل علمية ثبت صحتها وفائدتها في مجال تدريس الفنون البصرية
بشكل عام والفنون التشكيلية بشكل خاص. ونظراً لأهمية مكون الثقافة البصرية والنقد
الفني في مناهج الفنون فقد أصبحت أحد معايير الحكم على مدى معاصرتها وفاعليتها
في العملية التعليمية التعلمية. فهي تعتبر واحدة من أهم معايير المناهج المعاصرة في
الفنون التشكيلية والتي تنص على أهمية استخدام الفنون التشكيلية في علاقة مع التاريخ
والثقافات، وقد تم تحديد مستويات إنجاز بصفتها مؤشرات على تحقق تلك المعايير في
محتوى مناهج الفنون. تهدف الدراسة الحالية إلى تقييم مناهج الفنون التشكيلية بسلطنة
عُمان في ضوء مفاهيم الثقافة البصرية ومهارات النقد الفني من وجهة نظر معلمي الفنون
التشكيلية العاملون بوزارة التربية والتعليم اختيروا عشوائيا بمجموع ) 88 ( معلمًا ومعلمة.
ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي وتم إعداد استبانة تم
التحقق من صدقها وثباتها بالطرق الإحصائية المناسبة. وأظهرت الدراسة عدد من النتائج
أهمها أن الأهداف العامة لمناهج الفنون التشكيلية تساهم بنسبة قليلة جداً في إكساب الطلبة
الثقافة البصرية ومهارات النقد الفني، وأن محتوى مناهج الصفوف من الصف الرابع
وحتى الصف الثاني عشر لا يعكس بشكل كبير معايير محتوى مناهج الفنون التشكيلية
المرتبطة بتاريخ الفنون والثقافات المتعددة بهدف تنمية الثقافة البصرية ومهارات النقد
الفني. كما خرجت هذه الدراسة ببعض التوصيات التي من شأنها تعزيز الثقافة البصرية
والنقد الفني في مناهج الفنون التشكيلية بسلطنة عُمان.
Visual culture and art criticism are considered among the basics of
contemporary art education. Art curricula are scarcely devoid of objectives
that seek to increase the capacity of visual culture and develop students’
strategies and scientific approaches that proved to be valid and useful in the
field of teaching visual arts in general and plastic arts in particular. Given
the importance of visual culture and art criticism in the art curriculum, they
have become a crucial component and came to be regarded as standards
for evaluating the effectiveness and modernity in the processes of teaching
and learning. They are considered among the most important contemporary
curriculum standards in the field of plastic arts where the importance
of using history and culture in teaching the discipline is emphasized.
Achievement levels have been identified to measure the attainment of
these standards in the contents of plastic arts curricula.
The present study aims at assessing plastic arts curricula in the Sultanate
of Oman in the light of visual culture concepts and art criticism skills
from the point of view of plastic arts teachers who work in the Ministry
of Education. To achieve the aims of the study, a sample of 88 teachers
was randomly selected and the researchers have adopted the descriptive
analytical research method using a valid and reliable questionnaire. The
findings of this study show that the general objectives of plastic art curricula
contributed very little in supporting students’ acquisition of visual culture
and art criticism skills. The results also show that the curricula’s contents
of teaching units in grades 4 to 12 do not reflect the plastic arts curriculum
standards that are linked to art history and multiculturalism and that aim
at developing visual culture and art criticism skills. This study ended
with some recommendations which might enhance visual culture and art
criticism in plastic arts curricula in Oman.