چکیده:
اهمیت توسعۀ صنعت بازی های تلفن همراه بر کسی پوشیده نیست. پیشرفت در این حوزه به حدی است که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ بازی های رایانه ای و کنسول برای کسب منافع مالی به این صنعت نیز روی آورده اند. این مقاله با هدف یافتن موانع بین المللی سازی بازی های تلفن همراه هوشمند به روش تحلیلی توصیفی و مرور اسناد و ادبیات این حوزه نگاشته شده و مروری است بر پژوهش هایی که دربارۀ فرایند بین المللی سازی بازی های تلفن همراه صورت گرفته است. توسعه دهندگان بازی های تلفن همراه باید خود را برای رقابتی بزرگ به منظور ورود به بازارهای بین المللی آماده کنند؛ بدیهی است که در کسب درآمد و سودآوری از تولیدات خود با موانع و مشکلاتی روبهرو خواهند شد که در این مقاله به آن ها پرداخته می شود. با توجه به تجارب تولیدکنندگان بازی های تلفن همراه، این موانع و مشکلات به هشت گروه دسته بندی شده و برای هر کدام راهکارهایی ارائه شده است. این موانع عبارت اند از منابع ناکافی، تولید بازی خوب، یافتن ناشر معتبر، برخورد مخاطب با بازی، چگونگی کشف و دیده شدن بازی در بین مخاطبان، رقابت، محلی سازی بازی و استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل (آنالیزورها).
The importance of the growth and development of the mobile gaming industry is easily sensed. The advancement in this area is so much that many of the big companies which produce computer and console games have entered this area with the aim of reaching financial successes. This article is intended to overcome internationalization obstacles of smart mobile games by descriptive analytical method and reviewing existing literature and literature. The present article is a review on the conducted research on the process of internationalization of mobile games. To enter international markets, the producers of the mobile games must prepare themselves for a serious competition. On the way of entry into massive international markets with the aim of reaching profits, the developers of mobile games face with barriers which make the subject of study in this article. Considering the experiences of the big and small producers of mobile games have helped us classify the barriers and provide solutions for them. There are eight barriers which have been followed by their solutions in the article. The barriers are: inadequate sources, producing appropriate games, finding a reputable publisher, the reaction of the player to games, ways of finding games by players, competition, game localization, and using analytics.