چکیده:
مصرف فیلمهای آوانگارد کارکردهای گوناگونی در مناسبات اجتماعی دارد. هدف پژوهش حاضر کشف درک و تجربة مصرف این نوع فیلم ها در نزد جوانان 25 تا 40 ساله شهر تهران در سال 1397 است. روش پژوهش از نوع نظریه زمینهای کیفی است که در سال 1397 انجام شد و در آن از نظریة زمینه ای اشتروس و کوربین (2006) استفاده شده است. داده ها از طریق مصاحبه با پانزده نفر و به شیوة نمونه گیری هدفمند جمعآوری شد. برای تجزیهو تحلیل دادهها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتیجة تحقیق نشان داد که مصرف فیلم آوانگارد بازتولید نوعی تمایز فرهنگی است..ذائقة فیلم آوانگارد در اینجا در پی بازتولید تمایز طبقاتی نیست، بلکه نوعی تمایز نخبهگرایانه در میدان فرهنگی را بازتولید میکند. افراد از هر طبقة اجتماعی، تلاش دارند تا خود را به عنوان گروهی متمایز معرفی کنند و طبقه اجتماعی نقشی در ذائقة مصرف فیلم آوانگارد ندارد. بنابراین، ذائقة فیلم آوانگارد نوعی منازعة قدرت در میدان فرهنگی جامعه برای شکلگیری تمایز است. بهطورکلی، مصرف این نوع از فیلم تأثیرات مثبتی در مخاطبینش میگذارد و سبب تمایز آنها از دیگران و ارتقای سطح فرهنگی آنها میشود.نتیجۀ تحقیق نشان داد که ذائقۀ مصرف فیلم آوانگارد و عضویت در گروههای خاص ارتباطی با مناسبات طبقاتی و خانوادگی ندارد. مفهوم برساخت شدۀ تحقیق حاضر، تمایزگرایی فرهنگی است که بدین معناست که مشارکت کنندگان در تحقیق، میدان فرهنگی را به محلی برای بازتولید تمایز اجتماعی انتخاب کرده اند.
The consumption of avant-garde films has various functions in social relationships. The purpose of this study is to discover the experience and experience of consumption this kind of films in young people aged 25 to 40 in Tehran in 1397. The research methodology is the granded theory of Strass and Corbin (2006). The data were collected through a deep interview with 15 people through targeted sampling. For data analysis, the open, selective, and axial coding has been used. The result of the research showed that the consumption of avant-garde films involves four categories of dissent, meaning, specific taste, and excellence. In fact, the taste of consumption these films and membership in particular groups is not related to family and family relations. The concept of the present study is cultural differentiation, which means that participants in the research have chosen the cultural field as a place for reproduction of social distinction. The concept of the constructed study is cultural differentiation, which means that participants in the research have chosen the cultural field as a place for reproduction of social distinction. In addition, the consumption of avant-garde films affects their personal and private lives and helps promote meaning in their lives. More theoretical discussions are proposed in this regard and in relation to the context of Iranian society.
خلاصه ماشینی:
بخش اساسی این ژانر مربوط به رابطۀ نشانه های معنایی فیلم با ذهن مخاطب است که آنچه در مورد نظریۀ بوردیو ذکر شد، مصرف هنری که با معنایی عمیق و نه ظاهری همراه باشد تنها توسط طبقات بالا درک و تجربه میشود.
بنابراین در این پژوهش سعی شده است به این پرسش پاسخ داده شود که علل گرایش برخی از جوانان تهرانی به مصرف این نوع از فیلم چیست ؟ و همچنین مصرف فیلم آوانگارد چه پیامدها و دستاوردهایی برای آنان دارد؟ اهمیت و ضرورت تحقیق یکی از علل مهم توجه به هنر آوانگارد و مخاطبان هنر جایگاه آن در جامعه شناسی هنر است .
توجه به آنچه در مورد رابطۀ طبقۀ اجتماعی و مصرف فرهنگی در رویکرد نظری بوردیو ذکر شد، هدف این پژوهش این است که نشان دهد آیا میتوان از طریق تعیین موقعیت اجتماعی جوانان ، سلیقۀ نخبه گرایانه و گرایش به مصرف فیلم های آوانگارد را 44 پیش بینی کرد؟ و آیا مصرف این فیلم ها باعث میشود جوانان خود را از دیگران متمایز کنند؟ و اینکه مصرف ژانر آوانگارد چه تأثیری بر سبک و نوع نگرش آنها به زندگی دارد؟ پیشینۀ تحقیق مظاهری (١٣٩٤) تحقیقی با عنوان نقش سرمایه فرهنگی و تمایز طبقاتی در شکل گیری و تکوین جامعه شناسی موسیقی(با تأکید بر دیدگاههای آدرنو، پیترسون و پیربوردیو) انجام داده است .
بر طبق نظر بوردیو درک و تجربۀ افراد در مصرف فرهنگی به عنوان عاملی برای تمایز عمل میکند و افراد با مصرف فرهنگی نخبه گرایانه سعی در تمایز خود از دیگران دارند که جای این بحث در پژوهش های صورت گرفته خالی است .