چکیده:
للفکاهة أثر عميق في النفوس، ومکانة بارزة يحتلها مبدعوها بسبب قدرتهم علی رؤية البشر والحياة والمواقف والأفکار من زوايا جديدة غير مألوفة ليس للجدّ فيها نصيب کبير. ففي عالم السخرية تتقلب صور الحياة، فإذا هي مسرح للعب ومنظر تمتزج فيه الفکاهة بالمأساة، والحزن بالسرور، والمضحک بالمبکي. بل تبدو الحياة کلها رواية مسلية ومشهداً عجيباً. ولم تکن مصر بمنأی عن السخرية والروح الفکاهية في العصرين الفاطمي والأيوبي. و نحن إذا ننتقل إلی الحروب الصليبية، يمکن لنا أن نقول إن الحروب کانت سبباً في ازدياد هذه الروح عند المصريين، فقد فجرت الطاقات الکامنة في نفوس المصريين عامة، وشعراء الفکاهة خاصة. تناول هذا البحث مضامين الفکاهة والسخرية في شعر البهاء زهير(1185- 1258م) بوصفه ظاهرة أدبية؛ وشعر البهاء زهير کما هو مرآة صادقة بما فيه من فيض الطبع والبعد عن التکلف، هو أيضاً مرآة لعصره من حيث اللغة والتعبير، والروح المصري تتجلّی في هذا الشاعر، وفي شعره نفحات مصرية في التعبير والذوق، وظهرت فيه السخرية، لتشتمل سخريته مسائل متعدّدة نستطيع من خلال قراءتها أن ندخل إلی تناقضات شتی عاشها مجتمعه، وأثّرت فيه.
Satire, is a literary genre which has a special position among the scholars and poets; and is an art which in that, scholar or poet looks at the world, incidents, human and its society from a different aspect and by using humor and irony but in a critical way and with delicacy and elegance tries to explore and detect defects and problems which exist in passage of life. It can be said that the satire’s world, is a screen of realities of life and social, political, religious, ethic, cultural incidents which within it, happiness and sadness bind to each other and also it is a literary that by using it, poet or scholar intends to reform the thoughts, beliefs, individual and social behavior. Al Baha Zohair , one of the prominent Egyptian poets of Ayyubi and Fatemi time, in his poems mentions some of the social and individual incidents, abnormally of his time by using satire and ironic. The author of this article intends to introduce so of the literary capabilities of Ayyubi and Fatemi time through this literary genre.