چکیده:
لم يكن سماحته بمنأى عن الدراسة الأكاديمية , إذ جمع بين الدراسة الحوزوية والجامعية , بل انه ساهم في إدخال الدروس الأكاديمية للحوزة وحصل (رحمه الله) على مرتبة الاجتهاد , وكان عمره (34) عام وفي العام نفسه درس العرفان ، واستعان بالمصادر والمراجع المنوعة , لكنه لم يكن مكثرا منها؛ لأن أغلب الأطروحات الواردة في كتابه من بنات أفكاره . أتخذ أسلوب (الأطروحة) في كتابه ابتكاراً في أغلب مؤلفاته, لتنمية الذهن وأعمال الفكر ولاسيما الكتاب الذي نحن بصدده ،خالف من سبقه في منهجه التفسيري مبتدئا بالسور الأخيرة من الكتاب الكريم، كان مؤكداً لنظرية الإيهام الاثباتي , والتي تعد من إبداعاته ، وبعض الآيات في كتابه لم يتم العثور على تفسيرها؛ بسبب أشرطة الكاسيتات المسجلة ،وإن عدد الإشارات التي تم إحصاؤها في منة المنان (37) إشارة مقسمة على عدة أقسام منها ما يتعلق بالإلهيات والأحكام والأخلاق وغيرها كما بيناها في متن البحث .
His Eminence was not excluded from the academic study. He combined the study of Al-Hawzawi and Al-Jamaa'i. He even contributed to the introduction of the academic lessons of the estate and he obtained the rank of ijtihad. He was 34 years old and in the same year he studied arfan and used various sources and references. He was not keen on them, because most of theses contained in his book of the daughters of his ideas. In his book, he adopted an innovative approach in most of his writings, to develop the mind and the works of thought, especially the book in question. He contradicted his predecessor in his interpretive approach, beginning with the last line of the Holy Book. He emphasized the theory of inspiration, The number of signs recorded in the minyan (37) is a reference divided into several sections, including those related to the divinity, judgments, ethics, etc., as shown in the research table.