چکیده:
اینگونه به نظر میرسد که افراد دیندار در جوامع مدرن کنونی رو به کاهشاند، اما مداقه در برخی از سبکهای جدید زندگی و جماعتها نشان میدهد که ما هنوز در حال زندگی در جامعهای دینی هستیم. شاید بهنظر یکدستی دینی و سیطره اجتماعی دین رسمی و نهادمند کم شده باشد، اما همچنان افراد به طرق متنوع و متکثرتری، به دین و دینداری گرایش دارند. ما در این پژوهش، با استفاده از روش مردمنگاری سعی در کنکاش همین مسئله در بین خامگیاهخواران شهر تهران را داریم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که اغلب خامگیاهخواران شهر تهران، به خامگیاهخواری به مثابه ابزاری برای تزکیه نفس و همفازی با طبیعت مینگرند. آنها دارای باورهای مشترک و مراسمها و اعمالی میباشند که از خلال آنها، خود را به مثابه جماعتی برگزیده، از دیگران یا گمراهان متمایز میکنند. خامگیاهخواران علاوه بر تقدسبخشی به انجمن خامگیاهخواری، با به عاریت گرفتن مفاهیم عرفانی، هدف خود از خامگیاهخواری را همفازی با جهان و بینیازی از مادیات عنوان میکنند. از این جهت، خامگیاهخواری بیش از آنکه یک سبکزندگی اخلاقی باشد، یک نوع دین غیرنهادمند و نوظهور است که افرادی از طبقات پایین را به سوی خود جذب میکند.
The number of religious people seem to be declining in today's modern societies, but the reflection on some of the new lifestyles and communities shows that we are still living in religious societies. It might be true that monopoly and social dominance of formal and institutionalized religions are decreased, but individuals still tend to be religious in a variety of ways. In this study, we try to investigate this very issue, among the vegetarians of Tehran using the ethnographic method. The results of this study show that most vegetarians in Tehran view vegetarianism as a tool for purification of self and aligning with nature. They have common beliefs, rituals and practices through which they distinguish themselves as a chosen community from other people or deviants. In addition to canonization of vegetarianism and by embracing the ideas from mysticism, vegetarians state their goal as alignment with the universe and avoiding materialism. From this perspective, rather than being an ethical lifestyle, vegetarianism poses itself as a kind of non-institutionalized and emerging religion that attracts people especially from the lower classes of society.