چکیده:
یکی از مباحث مهم در ارتباط با قرآن، جامعیت آن می باشد که از همان آغاز اندیشمندان اسلامی پیرامون آن دیدگاه های مختلفی ارائه نموده اند. جامعیت مطلق، جامعیت در امور هدایتی و جامعیت حداقلی از مهم ترین دیدگاه های مطرح شده در این باره می باشد. آیات و روایات درباره جامعیت قرآن این مطلب را بیان می دارند که قرآن از جامعیت مطلق در امور هدایتی و دینی برخوردار می باشد و هیج مطلب و مساله ای در امور دینی و هدایتی نیست مگر اینکه در قرآن بیان شده است؛ اما با بررسی ساختار ظاهری قرآن این نکته مشهود می شود که قرآن حتی در مباحث دینی هم جامعیت ندارد به عبارتی دیگر به طور تام نمی توان از ظاهر قرآن همه احکام و مباحث دینی را استخراج نمود، این در حالی است که آیات و علی الخصوص روایات متعدد، جامعیت مطلق قرآن را بیان می دارند. پژوهش فرا رو با روش توصیفی تحلیلی، ضمن نقد و بررسی دیدگاه های مطرح شده، جامعیت مطلق قرآن از بعد مخاطب شناسی آن را پذیرفته و ضمن تفکیک میان جامعیت قرآن و جامعیت اسلام، برای غیر از معصومین(ع) جامعیت اسلام را بیان می نماید؛ نتیجه آن که: اولاً: جامعیت مطلق قرآن که در آیات و روایات بیان شده اختصاص به معصومین(ع) دارد که می توانند از ظهر و بطن قرآن معارف آن را استخراج نمایند؛ ثانیاً: برای غیر معصومین(ع) جامعیت اسلام مطرح می شود که قرآن کریم در کنار سنت معصومین(ع) موجبات جامعیت اسلام را فراهم می نمایند؛ ثالثاً: مراد از جامعیت اسلام، جامعیت مطلق در امور هدایتی است که تا قیامت پاسخگوی نیازهای هدایتی انسان ها می باشد.
One of the important issues regarding the Qur'an is its comprehensiveness. From the very beginning, Islamic scholars have presented different perspectives on the subject. Absolute comprehensiveness, comprehensiveness in conducting affairs and minimal comprehension are among the most important views expressed in this regard. The verses and narrations about the comprehensiveness of the Qur'an indicate that the Qur'an has absolute integrity in religious and religious affairs, and there is nothing in the religious affairs and guidance, except in the Qur'an, but by examining the apparent structure It is evident from the Qur'an that the Qur'an is not even comprehensive in religious matters. In other words, the Qur'an's appearance can not be extracted from all the religious laws and regulations. The present study by descriptive-analytic method, while criticizing and analyzing the views, accepted the absolute Quran's comprehensiveness from its audience's point of view, and, apart from the infallibles (AS), distinguishing between the comprehensiveness of the Quran and the comprehensiveness of Islam, expresses the comprehensiveness of Islam. ; The result is that: First, the absolute comprehensiveness of the Qur'an, which is expressed in the verses and narrations, is devoted to the infallibles (AS) who can extract it from the midday of the Qur'an; secondly, for the non-infallible (AS), the comprehensiveness of Islam is raised. That the Holy Quran, along with the tradition of the infallibles, will provide for the comprehensiveness of Islam; thirdly, the importance of Islamic comprehensiveness