چکیده:
روایاتی را در منابع شیعه و در برخی موارد در منابع اهل سنت میتوان یافت که دلالت بر خلافت و امامت دوازده امام میکند که همه از نسل پیامبر اکرم, میباشند. این احادیث که به «نصوص امامت» شهرت یافتهاند، به حدّی فراواناند که جای هیچ تردیدی در صحّت آنها باقی نمانده و به اصطلاح به «تواتر» رسیدهاند. یکی از نویسندگان معاصر وهابی به نام «فیصل نور»، در کتاب «الامامة و النص» تلاش کرده است تا با جستجو در منابع شیعه، روایاتی را که از نگاه وی در تعارض با نصوص امامت است، استخراج کرده و فقدان نصوص امامت را از آن نتیجه بگیرد. به زعم وی، تمامی نصوص امامت، وضعی و ساخته دست محدثان شیعه میباشد. در قسمتی از این کتاب که به امام سجاد} اختصاص یافته است، روایاتی که در تعارض با نصوص امامت آن حضرت پنداشته شده است، بیان گردیده و فقدان امامت آن حضرتـ و همچنین سایر امامان نتیجه گرفته شده است. این نوشتار با بهکارگیری روش توصیفی-تحلیلی در صدد نقد این دیدگاه برآمده و با استناد به نصوص امامت و تحلیل روایات مورد استناد فیصلنور به تبیین علّت صدور چنین روایاتی پرداخته و به ادعای تعارض آنها پاسخ داده است.
خلاصه ماشینی:
فيصل نور،١ نويسنده معاصر وهابي، در باب اول کتاب «الامامة و النص »٢ بر اين باور است که هيچ نصي از رسول گرامي اسلام ع دربارة اوصياء و خلفاي پس از ايشان نقل نشده و تمامي رواياتي که شيعه در منابع خود از آن به نصوص امامت ياد ميکند يا جعلي و ساختگياند و يا در اثر تعارض با روايات ديگر از اعتبار ساقط ميباشند و در نهايت به ١٠٨ اين نتيجه ميرسد که هيچ نصي دربارة امامت و خلافت امامان شيعه وجود ندارد.
از نظر فيصل نور، اگر واقعا عليبن الحسين ع امام منصوب از طرف خداي سبحان و رسول الله ع ميباشد، چرا پدرش حسين ع به خواهرش زينب و دخترش فاطمه وصيت ميکند؟ و به عبارت ديگر از ديدگاه وي، اگر آن گونه که اماميه ادعا ميکند روايات دال بر امامت علي بن حسين ع و همچنين ساير امامان (نصوص امامت ) وجود داشت ، به طور حتم ، حسين بن عليع از آن آگاهي پيدا ميکرد و با استناد به آن نصوص ، به او وصيت ميکرد؛ بنابراين وصيت آن حضرت به دو زن ، حاکي از ناآگاهي حسين بن عليع از آن نصوص و در نتيجه فقدان نصوص امامت ميباشد.
از فيصل نور ميپرسيم که اگر امام حسين ع ، دخترش فاطمه را وصي خود قرار داده است و وظايف و مسئوليت هاي او در آن نامه آمده است ، چرا وي همان نوشته را به عليبن حسين ع داده است ؟ بنابراين ، اين روايت نيز هيچ تعارضي با نصوص امامت که علي بن حسين ع را وصي و جانشين حسين بن عليع معرفي ميکند ندارد.