چکیده:
اخیرا مقام معظم رهبری در جمع اخیر وزیر امور خارجه و سفرای ایران درخارج کشورکلیدواژه «دیپلماسی ایدئولوژیک» مطرح کردند، گرچه دیپلماسی ایدئولوژیک سابقهای طولانی دارد وکشورها ازاین دیپلماسی استفاده میکنند اما دیپلماسی ایدئولوژیکی که مقام معظم رهبری مطرح کردندتلفیقی از سیاست آمیخته با آموزههای وحیانی است که برای نیل به اهداف نظام در همه ابعاد آن طراحیشده است. خاستگاه این بیان معظم له که «برخی بهغلط، سخن از لزوم جدایی دیپلماسی از ایدئولوژی به میان میآوردند، در حالیکه دیپلماسی ایدئولوژیک هیچ اشکالی ندارد و القاء تقابل میان ایدئولوژی و منافع ملی، صحیح و منطقی نیست؛ هدف از تشکیل جمهوری اسلامی حفظ منافع ملی، استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی، قدرت و امنیت ملی است و ایدئولوژی به دنبال تامین و حفظ منافع ملی است و هویت ملت محسوب است»، از نص صریح قرآن کریم استنتاج شده و به آیه نفی سبیل «و لن یجعل اللّه للکافرین علی المومنین سبیلا» (سوره نساء – آیه 141) مبنی بر نفی هرگونه سلطه کافران بر مسلمانان مستظهر است. درواقع این دیپلماسی براساس یک عقلانیتی هم مطرح شده است.
لذا این تحقیق به این سئوال حواب میدهدکه آیا بین دیپلماسی ایدئولوژیک ومنافع ملی تعامل یا تقابل وجودارد؟ که نگارنده معتقداست براساس اهداف واصول سیاست خارجی وبراساس چهارنوع عقلانیت ابزاری، اخلاقی، ارتباطی وانتقادی دیپلماسی ایدئولوژی منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را تضمین میکندودرجهت ارتقا آن میباشد.
خلاصه ماشینی:
دیپلماسی ایدئولوژیک، تعامل یا تقابل با منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اندیشه مقام معظم رهبری رشید رکابیان سیروس خندان چکیده اخیراً مقام معظم رهبری در جمع اخیر وزیر امور خارجه و سفرای ایران درخارج کشورکلیدواژه «دیپلماسی ایدئولوژیک» مطرح کردند، گرچه دیپلماسی ایدئولوژیک سابقهای طولانی دارد وکشورها ازاین دیپلماسی استفاده میکنند اما دیپلماسی ایدئولوژیکی که مقام معظم رهبری مطرح کردند تلفیقی از سیاست آمیخته با آموزههای وحیانی است که برای نیل به اهداف نظام در همه ابعاد آن طراحیشده است.
لذا این تحقیق به این سئوال حواب میدهدکه آیا بین دیپلماسی ایدئولوژیک ومنافع ملی تعامل یا تقابل وجودارد؟ که نگارنده معتقداست براساس اهداف واصول سیاست خارجی وبراساس چهارنوع عقلانیت ابزاری، اخلاقی، ارتباطی وانتقادی دیپلماسی ایدئولوژی منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را تضمین میکندودرجهت ارتقا آن میباشد.
یاایدئولوژی لیبرال دموکراسی به اعمالی درجهت پیشبرد رفاه تمام افراد صحه میگذارد به این ترتیب دورنمای آن یک پارچه شدن دنیاازلحاظ اجتماعی واقتصادی خواهد بود (1962-ch، 75) براین اساس دیپلماسی ایدئولوژیک مفهوم جدیدی نیست وبدنبال منافع ملی است حتی بعد ازحوادث 11سبتامبراین گونه نتیجه میگیرندکه جهان تنها زمانی امن است که تمام کشورها ایدئولوژی لیبرال دموکراسی رابپذیرند وبه سمت آن حرکت کنند (لینکلیتر، 1358: 235)بنابراین درسطح جهانی ایدئولوژی لیبرالیسم باتدوین مبانی فکری لازم وباحمایت کشورهای غربی به ویزه آمریکا به یکی ازهنجارهای غالب بین المللی تبدیل شده است امابااستفاده ازنظریه برخورد تمدنهای هانتینگتون میتوان گفت که دیپلماسی ایدئولوژی لیبرالیسم یکی ازایدئولوژیها در سطح جهان است وسایرایدئولوژها همچون اسلام بخصوص بامحوریت جمهوری اسلامی ایران درسطح جهان وجودارندکه میتوانندبا دیپلماسی ایدئولوژی باعث عزت واقتدار اسلام شود.