چکیده:
هدف: یکی از اصلیترین چالشهای فرهنگی ارتباطی پیش روی انقلاب اسلامی، پدیده تحریف ارزشهای انقلاب است. مقابله مؤثر با این چالش نیازمند آن است که پدیده تحریف به عنوان یک موضوع فرهنگی از زاویه دید اسلامی مورد بررسی واقع شود. به همین دلیل در این پژوهش تلاش میشود به این سؤال مهم پاسخ داده شود که مدل پارادایمی تحریف در فرهنگ و ارتباطات اسلامی چیست؟ روش: برای پاسخ به این پرسش، از طریق روش داده بنیاد به بررسی آراء سه تن از بزرگترین متفکران انقلاب اسلامی (امام خمینیرحمه اللهعلیه، آیتالله خامنهایمدظله العالی و شهید آیتالله مطهریرحمه اللهعلیه) پیرامون موضوع تحریف میپردازیم. یافته ها: در این پژوهش مقوله «ارتباطات تحریفآمیز» به عنوان پدیده محوری شناسایی شد و همچنین سه دسته علت بینشی، گرایشی و کنشی به عنوان شرایط علّی آن استخراج گردید. وضعیت فرهنگی جامعه به عنوان زمینه، دو فرایند تحریفگری و تحریف زدایی به عنوان راهبردهای کنش و کنش متقابل، وضعیت رسانههای تبیینگر و تحریف-گر بهمثابه شرایط مداخلهگر و پیامدهای مستقیم و غیرمستقیم تحریف از دیگر یافتههای پژوهش محسوب میشوند. نتیجه گیری: در پایان مقاله، مدل پارادایمی تحریف در فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اندیشه امام خمینی رحمه الله علیه، شهید مطهری رحمه الله علیه و رهبر معظم انقلاب ارائه می شود.
Objective: One of the main cultural challenges facing the Islamic Revolution is the phenomenon of distorting the values of revolution and the danger of returning to the pre-revolutionary cultural situation, despite the preservation of some of the appearances. Effective confrontation with this challenge requires that The phenomenon of distortion be analyzed as a social and cultural affair and also as a religious concept that has received considerable attention in Islamic literature. <br /> Methods: This qualitative research seeking to identify and describe the distortion dimensions from the perspective of three of the greatest thinkers of the Islamic Revolution, Imam Khomeini, the Supreme Leader, Ayatollah Khamenei and Ayatollah Motahhari. This research tries to provide a systematic model using the foundation Grounded Theory. The qualitative findings of this research after analysis are ultimately explained in the form of a paradigmatic distortion model.<br /> Results: In this research, according to the results of the causal conditions, the axial category, the field, the strategy, the interventional conditions and the distortion outcomes have been derived from the data base Grounded Theory method.<br /> Conclusion: In this research, distorted communication was identified as a pivotal phenomenon. Distorted communication is a form of communication that is formed by the focus of distortion. In distorted communication, the meanings of messages exchanged between communicator and Audience become uncharted. The two processes of distorting and destroying the distortion form a series of opposing actions around the distortion phenomenon. This kind of communication is basically the basis of a soft war against the Islamic community. In Islamic society, the destruction of distortion is accomplished through a specific type of association in which the explanatory relation is called in this research
خلاصه ماشینی:
مدل پارادايمي تحريف در فرهنگ و ارتباطات اسلامي با تأکيد بر انديشه 1* امام خميني(ره )، حضرت آيت الله خامنه اي مدظله العالي و شهيد مطهري(ره ) محمدصادق نصراللهي ١ *2 محسن جوهري چکيده يکي از اصليترين چالش هاي فرهنگي ارتباطي پيش روي انقلاب اسلامي، پديده تحريـف ارزش هـاي انقـلاب است .
به همين دليل در اين پژوهش تلاش ميشود به اين سؤال مهم پاسخ داده شود که مدل پارادايمي تحريف در فرهنگ و ارتباطات اسلامي چيست ؟ براي پاسخ به ايـن پرسـش ، از طريـق روش داده بنياد به بررسي آراء سه تن از بزرگ ترين متفکران انقلاب اسلامي (امام خميني(ره )، آيت الله خامنه اي مدظله العالي و شهيد آيت الله مطهري(ره )) پيرامون موضوع تحريف مـيپـردازيم .
پـرداختن ايـن مقالـه بـه مفهـوم تحريف و نسبت يابي آن با ادبيات حوزه فرهنگ و ارتباطات يکي اصـليتـرين نـوآوريهـاي آن محسـوب ميشود؛ به عبارت ديگر در اين تحقيق تلاش ميشود با ذهني مسئله منـد نسـبت بـه مسـائل فرهنگـي و اجتماعي که از سويي حاصل تجربه زيسته در جامعه کنوني ايران اسلامي است و سوي ديگـر بـا مطالعـه نظري ادبيات حوزه فرهنگ و ارتباطات به دست آمده است به سراغ سـه تـن از بـزرگ تـرين انديشـمندان اسلامي معاصر برويم و آثار اين انديشمندان را ناظر به مقوله تحريف اسـتنطاق کنـيم و بـدين ترتيـب بـه نسبت يابي بين تحريف ديني و تحريف فرهنگي- ارتباطي بپردازيم .
در اين مقاله تلاش شـده اسـت تـا در جهـت تکميل پژوهش هاي پيشين الگويي جامع از پديده تحريف (شامل بررسـي پديـده تحريـف ، شـرايط علـي، پيامدها، زمينه ، شرايط ميانجي و راهبردهاي کنش و کنش متقابل ) ارائه شود که بتواند ابعاد مختلف پديده تحريف را تبيين کند.