چکیده:
در توماس زیبایی امری متافیزیکی است و با وجود پیوند دارد، از اینرو میتوان وجود را ریشه و اصل زیبایی اشیاء تلقی کرد. صورت نیز مفهومی کلیدی در زیباییشناسی تومایی و اساس زیبایی امور است. هر چیزی که وی راجع به زیبایی میگوید، بیانگر ابتنای آن بر صورت است. در نظام تومایی صورت شیء، با فعلیـت آن شیء مرتبط است. صورت، معیار درونی زیبایی شیء است. همچنین سه معیار عینی زیبایی که توماس ذکر میکند، هر یک، صراحتا یا به طور تلویحی، به مفهوم صورت اشاره میکند. از طرف دیگر، توماس زیبایی را با شناخت مرتبط دانسته و ادراک امر زیبا را ادراکی شناختی قلمداد میکند. فعل «دیدن» یا فعل «ادراک کردن» فعلی است که فاعل شناسا در طی آن یک واقعیت صوری را درک میکند. پس از نظر توماس، عمل ذهن شناساسنده، شکلدهندۀ زیبایی است و صورت حلقۀ اتصال ذهن شناسندۀ زیبایی و شیء زیبا و به عنوان واسطهای است که ذهن، شیء را از طریق آن میشناسد. پس میتوان صورت را واسطۀ عین و ذهن تلقی کرد؛ زیرا صورت، هم جنبۀ معقول شیء زیبا است و هم اصل ساختاری شیء انضمامی است و با مؤلفههای عینی زیبایی در ارتباط است.
Beaty is a metaphysiical and transcendental attribute in Thomas and is connected to Being. Beauty as a transcendental attribute of Being, needs to Being alone. Form is a original concept in aesthetics of Thomas Aquinas and is base of beauty of all things. all of things that Thomas says about Beauty, imply that beauty is based on the Form. In the philosophy of Thomas the form of a thing is connected to perfection and actuality of that thing. then Beauty is inseparable of actuality. The form of a thing is internal norm of beauty of that thing; and in the same time, three conditions of beauty that Thonmad numerate; i.e integrity, harmony and claruty; all of them represent to concept of beauty. on the other side, Thomas connects beauty with knowledge and the perception of a beautiful thing propose a epistemological one, because beuty is connected to the form. seeing or perception are act that the perceeper in the perception process percepts a formal reality. percept of beauty is percept and abstract of the form of a beautiful thing. then we can presopose form as a mediate between the reality and the mind, because the form is the intellectual side of a beautiful thing and is base of a reality.