چکیده:
قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و معجزه گویای خاتم پیامبران، به عنوان یگانه منبع «لاریب فیه» مسلمانان، نقش هدایتگری و راهبری انسان در هر مکان و زمان را بر عهده دارد. بیتردید » فیه
هراندازه شناخت انسان از قرآن کریم و معانی آن فزونی یابد، جلوههای بیشتری از حقایق
عالم هستی بر او رخ میگشاید. این مقاله به دنبال آن است که با استفاده از روش توصیفی-
در قرآن » اسلام « بیان نماید که واژهی ،» سلم « تحلیلی و با توجه به واژههای مختلف از ماده
کریم دارای معانی و وجوه مختلفی است که در یک تقسیمبندی کلی میتوان گفت این واژه
دارای دو دسته کلی از معانی است: الف: به معنای اسلام تکوینی؛ ب: به معنای شریعت
پیامبر. پس از بررسی این دو معنای کلی، آنگاه مراتبی چهارگانه را برای اسلام به معنای دوم،
قائل میشویم که عبارتاند از: اقرار زبانی به شهادتین، اعتقادی که با ارتکاب گناه منافاتی
ندارد، قوهای که از تمایل به هوسهای دنیایی و زینتهای فانی جلوگیری کند، و آخرین
مرتبه، امری تشریفی است و خداوند آن را به اهلش عطا میفرماید و این معنا برای فرد
مشهود میشود که ملک تنها برای خداست، و غیر خدا هیچچیزی مالک خویش نیست.
The Holy Qur'an, the last book of the heavens and miracles of the Prophet's Creator, as the only source of the "la riba" of the Muslims, as the glittering glow of darkness, and the sea of rocks, filled with the gems of knowledge and meaning, is the role of guidance and mankind in every place and time .Undoubtedly, as much knowledge of mankind as the Holy Qur'an and its meanings will increase, it will be more clear of the knowledge and guidance, and more manifestations of the truths of the universe will emerge.
This article seeks to use the descriptive-analytical method and according to various terms of the word "Salm" that the word "Islam" in the Holy Qur'an has various meanings and meanings that can be said in a general split .This term has two general categories of meanings: a) in the sense of a developing Islam; b) in the sense of the Holy Prophet's law .After examining these two general meanings, then we will consider a fourfold hierarchy for Islam in the second sense:
The linguistic confession to the martyrdom, a belief that does not contradict sin, is the third time that the forces that are passionate about worldly desires, and their intangible ornaments are breathless, the breath can easily be their rebellion This is where a human being enslaves such a God as if he sees him .The last time of Islam is also an affair, and God gives it to his people, and this signifies to the individual that the property is solely for Allah, and that nobody owns anything other than God.
خلاصه ماشینی:
او در ذیل آیات مختلف معانی متعددی را برای این ریشه بیان داشته است به طور مثال در ذیل آیه 208 سوره بقره در رابطه با واژه «سلم» میگوید که این واژه به معنای اسلام میباشد.
المیزان فی تفسیر القرآن علامه طباطبایی در ذیل آیات 128 تا 131 سوره مبارک بقره میفرمایند: «ربنا و اجعلنا مسلمین لک و من ذریتنا أمة مسلمة لک»(البقره، 128)، در این معنا هیچ حرفی نیست که اسلام به آن معنایی که بین ما از لفظ آن فهمیده میشود، و به ذهن تبادر میکند، اولین مراتب عبودیت است، که با آن شخص دیندار، از کسی که دینی نپذیرفته مشخص میشود، و این اسلام عبارت است از ظاهر اعتقادات، و اعمال دینی، چه اینکه توأم با واقع هم باشد یا نه، و به همین جهت شخصی را هم که دعوی ایمان میکند، ولی درواقع ایمان ندارد، شامل میشود.
آخرین مرتبه اسلام نیز که امری تشریفی است و خداوند آن را به اهلش عطا میفرماید این است که انسان درحالیکه در مرتبه سابق از اسلام و تسلیم هست، ایبسا که عنایت ربانی شامل حالش گشته، این معنا برایش مشهود شود که ملک تنها برای خداست، و غیر خدا هیچچیزی نه مالک خویش است، و نه مالک چیز دیگر، مگر آنکه خدا تملیکش کرده باشد، پس ربی هم سوای او ندارد، و این معنایی است موهبتی، و افاضهای است الهی، که دیگر خواست انسان در به دست آوردنش دخالتی ندارد.