چکیده:
تصویرآفرینی، شیوهای بلاغی و هنرمندانه برای بیان مطالب است که در متون گوناگون از آن استفاده میشود. آفرینش هنری یکی از شیوههای تاثیرگذار در انتقال مطالب بشمار میآید. استفاده از انواع صنایع بلاغی و همچنین استفاده از کلمات و نحوهی ترکیب و نوع کنار هم قرار گرفتن آنها از شیوههای مهم تصویرآفرینی است. علاوه بر قرآن کریم، استفاده از زبان تصویر در سایر متون دینی از جمله صحیفه سجادیه نیز دیده میشود. مطالعه دعای هفتم صحیفه سجادیه نشان میدهد که در این دعا از شیوه تصویرآفرینی استفاده شده است. تصاویر این دعا عمدتا با استفاده از استعاره یعنی تشبیه بلیغ ترسیم شدهاند. این دعا یکی از معدود دعاهایی است که در آن تصویری منسجم و یکپارچه به نمایش درآمده است. سراسر این دعا تصویر فردی را نشان میدهد که بهواسطه شرایط خود مشغول تضرع به درگاه الهی است. این فرد بهصورت شخصی گرفتار و مستاصل؛ پناهجویی دردمند؛ بار سنگین سختیها بردوش و ذلیل و بییاور ترسیمشده است. او از خداوند تمنای گشایش درها و برطرف شدن مصائب را دارد.
Imagery used in various texts is a rhetorical and artistic way of communicating ideas. Creation of works of art is one of the most effective ways of conveying ideas. The use of different types of rhetorical techniques, as well as the use of words and the way they are combined and arranged, is one of the important imagery techniques. In addition to the holy Quran, the use of imagery language is observed in other religious texts, including “Sahifah Sajjadiyyah”. A study of the seventh prayer of “Sahifah Sajjadiyyah” reveals that imagery technique has been used in it. The images in this prayer have been mainly created using metaphor, i.e. eloquent analogy. This prayer is one of the few prayers in which an integrated, unified image has been presented. Throughout this prayer, we see the image of an individual who, by virtue of his circumstances, is worshiping God in supplication. This individual has been pictured as a suffering, helpless person seeking protection as he shoulders the burden of hardships. He requests God to open the closed doors and heal the calamities.