چکیده:
در دهههای اخیر، تحریرات رایانهای جایگزین جدی خوشنویسی سنتی شدهاند. شکل حروف و نقطهها در این تحریرات تابع اصول و قواعد ازپیش تعیینشده توسط طراحان و برنامهنویسان رایانهای بر اساس اصول خوشنویسی سنتی است. هدف اصلی در این تحقیق شناسایی دقیق شکل نقطه در خط نستعلیق به شیوه سنتی و ارتباط آن با اجرای رایانهای نقطه بر اساس اصول و قواعد سنتی است و به این پرسش پاسخ داده میشود که شکل نقطه در تحریرات رایانهای با شکل آن در خوشنویسی سنتی تا چه اندازه قابل انطباق است؟ پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی نگارش شده و روش گردآوری اطلاعات در آن کتابخانهای است. با توجه به بررسی کیفی اجرای نقطه در سه نمونه از تحریرات رایانهای بر اساس شیوه خوشنویسان تأثیرگذار در تولید این ابزارها، یافتههای پژوهش شامل نکات و وجوه تمایز نقطه در شکل مفردات و ترکیبات خط نستعلیق در شیوه خوشنویسان بوده و از طرفی، با تجزیه و تحلیل نقطه در آثار سنتی مشخص شد که خوشنویس بر اساس سواد و بیاض در ترکیب حروف و کلمات و اصل توازن و به منظور رعایت فواصل منظم بین حروف، اقدام به تغییر شکل نقطه داده است. با توجه به یافتههای تحقیق، این نتیجه حاصل میشود که با مقایسه تطبیقی شکل نقطه در خوشنویسی سنتی و اجرای رایانهای نقطه که مؤلفههایی نظیر زوایای نقطه در شیوه خوشنویس، نوع نقطهگذاری و مرکز قلم در شیوه ها را نشان میدهد، کیفیت نقطه در رایانه آنگونه که باید ارتقا نیافته است و نیاز به رعایت ساختار نقطه با توجه به مؤلفههای ذکر شده در اجرای رایانهای وجود دارد.
In recent decades, typings have become a serious alternative to traditional calligraphy. The editorial function of the pre-set rules and principles by designers and computer programmers are based on the principles of traditional calligraphy. Computer editions consist of calligraphy texts that are typed by computer tools, including software and pencil calligraphy These editions produce calligraphy tasks without the need for calligraphy and high-speed, and this, while reducing the calligraphy orders, facilitates the use of line-of-use techniques. The main purpose of this research is to examine its point and variety in order to determine the calligraphic style in calligraphy software with an emphasis on Nestaliq's line, and it is asked whether the shape of the point corresponds to the form of computer graphics in traditional calligraphy? The present research is descriptive and analytical, and the method for collecting information is library. Regarding the qualitative study of point execution in three samples of Nastaliq's line of software based on the style of calligraphers influential in the production of these software, the findings of the study included points and points of differentiation point in the form of molding and combinations of the nastaliq style in the calligraphic style and, on the other hand, by parsing And the analysis of the point in the traditional works revealed that the reader based on literacy in the combination of letters and words and the principle of balance and to observe the regular intervals between the letters, is to reshape the data point By comparing the comparative form of the point in computer manuscripts with handwriting lines that depict components such as point angles in calligraphy, punctuation, and pencil points in methods, it can be seen that the punctuation angle in calligraphic style is consistent with the computerized representation of letters in all three examples. However, the findings of the research on changing the size and thickness of the point in different compounds show a non-conformance of the point shape in the calligraphic style with computer examples, and it follows that the type of punctuation in the manner of calligraphers influencing the production of computer editions, in addition to maintaining the angle of the pen each of The practices are different in composition based on literacy and insanity.