چکیده:
إن الصحافة لیست وسیلة للتعبیر عن الآلام أو أداة تسلیة فحسب، بل هی وسیلة للتعبیر
عن الأفکار والآراء أیضا لأنها تأخذ فاعلیتها من قوة الکلمة. وقد احتلّ الأدب الساخر
حیزاً واسعاً من الصحافة. وتصویر الأدب الساخر للأوجاع فی قالب ساخر یرسم البسمة
علی وجه القارئ أو المتلقی وتکون السخریة سلاحاً حاداً للتنبیه علی النقائص. یعتبر
الصحفی المصری أحمد رجب ممن شعر بالمسؤولیة تجاه شعبه وسجل آراءه الانتقادیة فی
الصحف المصریة باللغتین الفصحی والعامیة. ویلاحظ القارئ من خلال هذه الدراسة أن
السخریة لدیه غیر جارحة، ولکنها تنال من الغایة أشد النیل.
وهذا المقال یستعرض دور الأدب الساخر فی مصر ومکانته فی الصحافة معتمدا علی
المنهج الوصفی- التحلیلی. ومن النتائج التی توصل إلیها المقال هی أن نثر رجب موجز،
والصور لدیه حسیة مأخوذة من واقع الحیاة وأن اللغة الدارجة تلعب دوراً هاما فی أدبه
إلی جانب اللغة الفصحی.
Newspaper is not merely a tool for showing sufferings, but considered as a tool for expressing thought that receives its effect from power of words. Satirical literature has taken up a great area of the newspaper to express different issues. Expressing sufferings in a humorous way makes the audience or reader laugh and is useful as a sharp tool for warning about defects. Egyptian journalist , Ahmed Rajab, is among those who has understood responsibility for his nation and published his critical opinions in Egyptian newspapers. The reader of this paper will find that his satire is not sarcastic, while it reaches its objective well. Rajab utilizes both informal and eloquent language in his writings. It is stated in this paper that the press and society can't be separated. This paper shows the role of satirical literature and its position in the press and utilizes stylistics and descriptive-analytical approach. The conciseness of Ahmed Rajab's prose and his sensational imagery using current realities and important role of informal language with eloquent language are major findings of this paper.